του Δημήτρη Χρήστου

Ας πάρουμε ένα επίκαιρο και συγκεκριμένο παράδειγμα για το πώς αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την υποχρέωσή της να προστατεύει το δημόσιο και εθνικό συμφέρον. Αναφερόμαστε στην περίπτωση της ιδιωτικοποίησης των 37 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, μερικά εκ των οποίων είναι μικτά δηλαδή εμπορικά και στρατιωτικά, όπως για παράδειγμα στο Άκτιο και στα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου. Κάθε προκήρυξη παραχώρησης δημόσιας περιουσίας, και μάλιστα τόσο ευαίσθητης και για λόγους ασφαλείας, θα έπρεπε να πρώτα απ’ όλα να συνοδεύεται από τεχνοοικονομική μελέτη. Μια και τα αεροδρόμια παραχωρούνται για 40 χρόνια, που μπορούν να γίνουν και 50, θα έπρεπε να υπάρχει μελέτη που να τεκμηριώνει πως τα έσοδα του κράτους από το τίμημα παραχώρησης και τους φόρους των νέων ιδιοκτητών θα είναι περίπου ισοδύναμα με τα έσοδα που θα είχε το κράτος αν συνέχιζε να κρατάει στην ιδιοκτησία του τα αεροδρόμια αυτά. Πως το κέρδος για το Δημόσιο, από κεφάλαια που υποτίθεται ότι δεν έχει για να κάνει τους απαραίτητους εκσυγχρονισμούς και επεκτάσεις, είναι πολύτιμα για τη διαχείριση των δημόσιων οικονομικών στην περίοδο που διανύουμε. Τίποτε από όλα αυτά δεν υπάρχει στην προκήρυξη! Μάλιστα, υπάρχουν έργα υποδομής σε παραχωρούμενα αεροδρόμια τα οποία χρηματοδοτούνται από ευρωπαϊκά κονδύλια με συμμετοχή του ελληνικού κράτους, που θα εκχωρηθούν στον ιδιώτη για να τα εκμεταλλευτεί (Χανιά, Θεσ/νίκη, πιθανόν και άλλα).

ΦΥΣΙΚΑ, εκτός από τις οικονομικές προδιαγραφές, εξαιρετική σημασία έχουν οι όροι και ο έλεγχος ασφαλείας καθώς και η τιμολογιακή πολιτική των ιδιωτών που θα κάνουν κουμάντο. Στην προκήρυξη δεν έχουν συμπεριληφθεί οι ευθύνες για την αστυνόμευση και την πυρόσβεση που πρέπει να διαθέτουν τα αεροδρόμια. Αν αυτόν το τομέα τον αναλάβει το κράτος, δηλαδή οι Έλληνες φορολογούμενοι, ποιο είναι τελικά το κόστος για το σύνολο των αεροδρομίων και ποιος θα το αναλάβει; Όπως είχε αποκαλύψει η έμπειρη στο ρεπορτάζ Χαρά Τζαναβάρα από την «Εφημερίδα των Συντακτών», τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ για τη δήθεν ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων προβλέπουν την επιβολή «σπατόσημου», ειδικού φόρου για τη χρηματοδότηση των έργων αναβάθμισης! Δηλαδή οι επιβάτες θα χρηματοδοτούν τις επενδύσεις που θα έπρεπε να κάνουν οι ιδιώτες. Στο ρεπορτάζ σημειώνεται ότι έγκυρη πηγή ανέφερε πως, με βάση τα… ψιλά γράμματα της διακήρυξης του διαγωνισμού, θα επιβάλλεται «κεφαλικός φόρος»14,5 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τα πέντε χρόνια που προβλέπεται η περίοδος κατασκευής, ο οποίος στη συνέχεια θα μονιμοποιηθεί και θα αυξηθεί στα 20 ευρώ!

ΕΡΩΤΗΜΑ και μάλιστα σοβαρό. Πόσο μπορεί να επηρεαστεί το τουριστικό ρεύμα προς τη χώρα αν το κόστος αερομεταφορών κάνει ασύμφορη την άφιξη τουριστών; Πόσο θα επηρεαστεί η τουριστική βιομηχανία και οι συνδεδεμένοι με αυτήν τομείς, που ειδικά στο νησιωτικό σύμπλεγμα τα έσοδα από τον τουρισμό φτάνουν έως και το 60% της ετήσιας οικονομικής δραστηριότητας; Ας πάρουμε για παράδειγμα το αεροδρόμιο «Ελ. Βενιζέλος». Οι ιδιώτες Γερμανοί διαχειριστές, πέρα από τα φέσια σε ΦΠΑ προς το Ελληνικό Δημόσιο, ακολούθησαν μια τιμολογιακή πολιτική που περιόρισε την ανάπτυξη της Αθήνας ως διεθνή κόμβο αερομεταφορών, με την Κωνσταντινούπολη να παίρνει εντυπωσιακά μεγάλο μερίδιο στον τομέα τράνζιτ και να κατασκευάζει τώρα το μεγαλύτερο αεροδρόμιο στην Ευρώπη, αναπτύσσοντας μάλιστα ιλιγγιωδώς τον εθνικό της αερομεταφορέα την Turkish Airlines, σε μια από τις μεγαλύτερες αεροπορικές εταιρείες του κόσμου, χορηγό μεγάλων διεθνών αθλητικών διοργανώσεων όπως το Champions League και Euroleague στο μπάσκετ, τη στιγμή που η άλλοτε κραταιά Ολυμπιακή έχει μετατραπεί σε κάτι σαν ΚΤΕΛ.

ΜΕ ΛΙΓΑ λόγια, το γενικό ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας και μάλιστα μόνο σε μονοπωλιακούς τομείς, δηλαδή χωρίς ανταγωνισμό, συγκεντρώνει το όποιο επενδυτικό – ληστρικό ενδιαφέρον επενδυτικών σχημάτων με τη συμμετοχή των κλασικών κρατικοδίαιτων Ελλήνων επιχειρηματιών που αναλαμβάνουν τον ρόλο του προστάτη, καθώς ελέγχουν απολύτως το δίδυμο Σαμαρά – Βενιζέλου. Έχει εφαρμοστεί κάπου στην Ευρώπη το συγκεκριμένο μοντέλο με τους συγκεκριμένους ληστρικούς όρους; Ασφαλώς όχι. Όμως, άλλο κανονικές χώρες και άλλο αποικίες…

Via : www.avgi.gr