Η δήθεν “φορολογική δικαιοσύνη” φέρνει νέα αδιέξοδα, χρέη και λουκέτα  περιμένουν χιλιάδες μικροεπαγγελματίες

Σε δημόσια διαβούλευση τίθεται από σήμερα το νέο φορολογικό νομοσχέδιο Χατζηδάκη που στόχο έχει, όπως αναφέρουν τα γαλάζια στελέχη, «τον περιορισμό της φοροδιαφυγής». Οι αντιδράσεις των αυτοαπασχολούμενων και των ελεύθερων επαγγελματιών κορυφώνονται, λέγοντας ότι η κυβέρνηση τους θεωρεί εκ προοιμίου «φοροφυγάδες», καθώς το νομοσχέδιο προβλέπει τη φορολόγηση του τεκμαρτού εισοδήματος ορίζοντας το ελάχιστο στα 10.920 ευρώ. Ακόμη το νέο νομοσχέδιο προβλέπει κίνητρα για «καταδότες» αφού πλέον οι πολίτες θα «κερδίζουν» αν καταγγέλλουν παραβάσεις.

Υπενθυμίζεται ότι στο νέο σύστημα φορολόγησης κανένας ελεύθερος επαγγελματίας με δραστηριότητα από 6 χρόνια και πάνω, με εξαίρεση τους αγρότες και τα «μπλοκάκια», δεν θα μπορεί να δηλώνει φορολογητέο εισόδημα κάτω από τα 10.920 ευρώ, είτε τα βγάζει είτε όχι. Το ποσό αυτό προσαυξάνεται τόσο με την πάροδο των ετών λειτουργίας της επιχειρηματικής δραστηριότητας, αλλά και σε συνάρτηση με τις αμοιβές του προσωπικού που απασχολούν και τον μέσο όρο τζίρο του Κωδικού Αριθμού Δραστηριότητας (ΚΑΔ) του κλάδου της προηγούμενης χρονιάς. Επί της ουσίας, για όσους ασκούν το επάγγελμα περισσότερα από 6 και μέχρι 9 έτη το ελάχιστο εισόδημα προσαυξάνεται κατά 10% και ανέρχεται στα 12.012 ευρώ.

Για όσους ασκούν το επάγγελμα περισσότερα από 9 και μέχρι 12 έτη η ελάχιστη αμοιβή προσαυξάνεται κατά 20% και διαμορφώνεται στα 13.104 ευρώ και για όσους ασκούν το επάγγελμα περισσότερα από 12 έτη το ελάχιστο εισόδημα προσαυξάνεται κατά 30% και διαμορφώνεται στα 14.196 ευρώ.

Ακόμη, ανατριχιαστικό είναι το γεγονός ότι προβλέπεται χρηματικό μπόνους ίσο με το δεκαπλάσιο της αξίας της συναλλαγής (με ελάχιστο 100 ευρώ και μέγιστο 3.000 ευρώ) για τους πολίτες που κάνουν καταγγελίες για παραποιημένες ταμειακές μηχανές μέσω της εφαρμογής «Appodixi», οι οποίες καταλήγουν σε έλεγχο και επιβολή προστίμου.

Μικρές αλλαγές στο νομοσχέδιο 

Το νομοσχέδιο όπως κατατέθηκε για διαβούλευση περιλαμβάνει μικρές αλλαγές που δεν επηρεάζουν τους «μικρούς» αυτοαπασχολούμενους και ελεύθερους επαγγελματίες, ωστόσο περισσότερες ή και μεγαλύτερες αλλαγές, όμως, σύμφωνα με πληροφορίες από κυβερνητικές πηγές, εξετάζεται να προστεθούν πριν την τελική κατάθεση του νομοσχεδίου προς ψήφιση στη Βουλή, αφού συγκεντρωθούν και αναλυθούν επιμέρους παρατηρήσεις που θα προκύψουν στη διαδικασία της διαβούλευσης.

Από τις πρώτες αλλαγές που εντοπίζονται άμεσα, ξεχωρίζει η δυνατότητα που δίνεται στους αυτοαπασχολούμενους για κάλυψη του τεκμαρτού εισοδήματος, από άλλες πηγές εισοδήματος: εκτός από μισθούς που τυχόν έχουν όσοι εργάζονται και ως μισθωτοί, θα συνυπολογίζονται και θα συμψηφίζονται επίσης και τυχόν εισοδήματα που λαμβάνουν από συντάξεις ή από αγροτική δραστηριότητα. Δεν φαίνεται όμως να καλύπτει αυτό όσους έχουν άλλες πηγές εισοδήματος (όπως π.χ. από ενοίκια) λόγω των οποίων μπορεί κάποιος επαγγελματίας να εισφέρει λιγότερη προσωπική εργασία στην επιχείρηση, εν συγκρίσει με όση θα αφιέρωνε εάν δεν τις είχε.

Σύμφωνα με την κυβέρνηση, το νομοσχέδιο στη μορφή που κατατέθηκε προς διαβούλευση, περιλαμβάνει σωρεία μεταρρυθμίσεων που αποσκοπούν «στην ολιστική και πολυεπίπεδη αντιμετώπιση του προβλήματος της φοροδιαφυγής, τη φορολογική δικαιοσύνη και την εξασφάλιση των απαιτούμενων πόρων για την ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής».

Το νομοσχέδιο σύμφωνα με την κυβέρνηση και το υπουργείο οικονομικών παρουσιάζεται ως εξής:

Οι παρεμβάσεις που υλοποιούνται με το νομοσχέδιο περιλαμβάνουν:

– Την υποχρεωτική ανάρτηση εσόδων και δαπανών στο MyData εντός του 2024.
– Την απαγόρευση της χρήσης μετρητών στις αγοραπωλησίες ακινήτων.
– Το νέο δίκαιο σύστημα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών.
– Την αύξηση του προστίμου για χρήση μετρητών σε συναλλαγές άνω των 500 ευρώ, σε ποσό διπλάσιο της συναλλαγής.
– Τη ρύθμιση της αγοράς των βραχυχρόνιων μισθώσεων.
– Την διακοπή συνεργασίας των εταιριών εμπορίας καυσίμων με παραβάτες λαθρεμπορίας.

Επιπλέον, τη μεταρρύθμιση συμπληρώνουν οι εξής παρεμβάσεις που δεν απαιτούν νομοθετική ρύθμιση και θα υλοποιηθούν με διοικητικές πράξεις:

– Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS τους πρώτους μήνες του 2024.
– Η επέκταση της υποχρέωσης κατοχής συστήματος ηλεκτρονικών πληρωμών (EFT/POS) στους υπόλοιπους κλάδους της λιανικής αγοράς που σήμερα δεν έχουν.
– Η ενεργοποίηση του ψηφιακού δελτίου αποστολής, πιλοτικά από τις αρχές του 2024 και πλήρως έως το τέλος του έτους.
– Τα υποχρεωτικά ηλεκτρονικά τιμολόγια εντός του 2024 για τα οποία έχει υποβληθεί σχετικό αίτημα στην ΕΕ.

Τα σημαντικότερα σημεία του σχεδίου νόμου σύμφωνα με την κυβέρνηση είναι τα ακόλουθα:

1. Περιορισμός της χρήσης μετρητών

– Οι αγοραπωλησίες ακινήτων θα γίνονται αποκλειστικά με χρήση τραπεζικών μέσων πληρωμής. Συμβόλαια που αναφέρουν μερική ή ολική εξόφληση του τιμήματος με μετρητά είναι άκυρα.

– Τα πρόστιμα για αγορές άνω των 500 ευρώ με μετρητά, που είναι σήμερα 100 ευρώ, αυξάνονται στο διπλάσιο της αξίας της συναλλαγής.

2. Διαφάνεια στους ελέγχους

– Θεσπίζεται υποχρεωτική ηλεκτρονική διαβίβαση των λογιστικών αρχείων στην ΑΑΔΕ. Ορίζεται ότι εκπτώσεις φόρων και δαπάνες προς έκπτωση δεν λαμβάνονται υπόψη, αν τα παραστατικά στα οποία στηρίζονται δεν έχουν διαβιβασθεί ηλεκτρονικά στην ΑΑΔΕ, καθώς και ότι τα έσοδα από επιχειρηματική δραστηριότητα δεν μπορεί να είναι μικρότερα από τα έξοδα που έχουν διαβιβαστεί στην πλατφόρμα.

– Επεκτείνονται οι έμμεσες τεχνικές ελέγχου για τον προσδιορισμό του εισοδήματος (οι τεχνικές αυτές βασίζονται σε στοιχεία, όπως οι τραπεζικές καταθέσεις, οι δαπάνες σε μετρητά, η ρευστότητα του φορολογούμενου, κ.ά.). Με τη διάταξη ορίζεται ότι οι έμμεσες τεχνικές θα χρησιμοποιούνται σε τρεις ακόμη περιπτώσεις (πέρα από αυτές που ισχύουν ήδη), που είναι οι εξής:

– όταν δηλώνεται ζημία σε τρία τουλάχιστον συνεχόμενα έτη και δεν προκύπτει ο τρόπος χρηματοδότησης της επιχείρησης, με τον οποίο καλύπτονται οι υποχρεώσεις της,
– όταν υπάρχει σημαντική αναντιστοιχία μεταξύ αγορών, πωλήσεων και αποθεμάτων,
– όταν ο συντελεστής μικτού κέρδους που προκύπτει από τα δηλούμενα αποτελέσματα είναι διαφορετικός από αυτόν που προκύπτει βάσει των παραστατικών αγορών και πωλήσεων.

Οι έμμεσες τεχνικές εφαρμόζονται ήδη στις περιπτώσεις που δεν εφαρμόζονται τα λογιστικά πρότυπα ή ο Κώδικας Φορολογικής Διαδικασίας, καθώς και αν τα φορολογικά στοιχεία δεν προσκομισθούν στη Φορολογική Διοίκηση μετά από δύο προσκλήσεις (αντί για μια που ισχύει τώρα).

– Προβλέπεται χρηματικό μπόνους ίσο με το δεκαπλάσιο της αξίας της συναλλαγής (με ελάχιστο 100 ευρώ και μέγιστο 3.000 ευρώ) για τους πολίτες που κάνουν καταγγελίες για παραποιημένες ταμειακές μηχανές μέσω της εφαρμογής «Appodixi», οι οποίες καταλήγουν σε έλεγχο και επιβολή προστίμου.

– Θεσπίζεται η δυνατότητα καταγραφής ήχου ή και εικόνας με κάμερες κατά τη διάρκεια των φορολογικών/ τελωνειακών ελέγχων.

– Αυστηροποιούνται οι κυρώσεις για νοθεία, λαθρεμπόριο καυσίμων ή παρεμπόδιση του ελέγχου: προβλέπεται σφράγιση της εγκατάστασης για δύο χρόνια, ενώ ορίζεται ότι τα φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων η εγκατάσταση σφραγίστηκε, δεν μπορούν να δραστηριοποιηθούν στη διακίνηση ενεργειακών προϊόντων επίσης για δύο χρόνια από τη διαπίστωση της παράβασης.

– Θεσπίζονται υποχρεώσεις για τις εταιρείες εμπορίας καυσίμων να λαμβάνουν μέτρα πρόληψης («δέουσας επιμέλειας») για τη νοθεία και το λαθρεμπόριο καυσίμων στα πρατήρια με τα οποία συνεργάζονται. Μεταξύ άλλων, υποχρεούνται να ελέγχουν αν τα πρατήρια διαθέτουν το σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών, καθώς και τις απαιτούμενες άδειες και πιστοποιητικά. Επίσης, υποχρεούνται να κάνουν έναν τουλάχιστον έλεγχο ποιότητας καυσίμου το χρόνο. Σε περίπτωση που διαπιστωθούν παραβάσεις οι εταιρείες θα διακόπτουν τη συνεργασία, θα αποσύρουν το σήμα τους από τα παραβατικά πρατήρια και θα ενημερώνουν την ΑΑΔΕ.

3. Βραχυχρόνιες μισθώσεις

Εισάγονται ρυθμίσεις για τη διασφάλιση ισότιμου ανταγωνισμού στην τουριστική αγορά, τη διασταύρωση των εισοδημάτων και την ενίσχυση του κλάδου της βραχυχρόνιας μίσθωσης. Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι:

– Φυσικά πρόσωπα που διαθέτουν τρία ή περισσότερα ακίνητα σε βραχυχρόνια μίσθωση υποχρεούνται να κάνουν έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας. Το εισόδημα που αποκτάται από νομικά πρόσωπα, από τη βραχυχρόνια μίσθωση ακινήτου, θεωρείται εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα και υπόκειται σε ΦΠΑ.

– Αυξάνονται τα πρόστιμα για μη εγγραφή στο «Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής», στο 50% των ακαθαρίστων εσόδων του τελευταίου φορολογικού έτους και κατ’ ελάχιστο 5.000 ευρώ (σήμερα το πρόστιμο είναι 5.000 ευρώ).

– Ορίζεται ως βραχυχρόνια η μίσθωση ακινήτου, ανεξάρτητα αν είναι αναρτημένο σε ψηφιακή πλατφόρμα ή όχι, για χρονική διάρκεια μικρότερη των εξήντα ημερών κάθε φορά και εφόσον δεν παρέχονται άλλες υπηρεσίες, πλην της διαμονής και της παροχής κλινοσκεπασμάτων.

– Επεκτείνεται στις βραχυχρόνιες μισθώσεις το τέλος διαμονής παρεπιδημούντων, που είναι 0,5 % επί των εσόδων.

– Καταργείται ο φόρος διαμονής και θεσπίζεται το «τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση», σε ξενοδοχεία, ενοικιαζόμενα δωμάτια, τουριστικές επαύλεις, βραχυχρόνιες μισθώσεις και τουριστικές επαύλεις. Το τέλος κλιμακώνεται κατά τους μήνες Μάρτιο έως Οκτώβριο από 1,5 έως 10 ευρώ την ημέρα και από Νοέμβριο έως Φεβρουάριο από 0,5 έως 4 ευρώ την ημέρα.

4. Δίκαιο σύστημα φορολόγησης για τους ελεύθερους επαγγελματίες

Θεσπίζεται το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος από την άσκηση ατομικής επιχειρηματικής δραστηριότητας, καθώς και η μείωση κατά 50% του τέλος επιτηδεύματος για τους ελεύθερους επαγγελματίες, που δηλώνουν εισοδήματα υψηλότερα από το τεκμήριο, ενώ για όσους δηλώνουν χαμηλότερα εισοδήματα, το τέλος μειώνεται κατά 25%. Βασική φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι ότι η προσωπική συνεισφορά κάθε ελεύθερου επαγγελματία στην ατομική του επιχείρηση δεν μπορεί να αποτιμάται σε επίπεδο χαμηλότερο από το εισόδημα του μισθωτού που πληρώνεται με τον κατώτατο μισθό. Προκειμένου να μην υπάρχει εξισωτική αντίληψη, το ύψος της προσωπικής αυτής συνεισφοράς προσαυξάνεται ανάλογα με τα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, το σύνολο της μισθοδοσίας και το ύψος του τζίρου της επιχείρησης. Συγκεκριμένα, για τον υπολογισμό της φορολογίας λαμβάνονται υπόψιν:

α) Ο εκάστοτε ισχύων κατώτατος μισθός προσαυξημένος κατά 10% για κάθε 3 χρόνια επαγγελματικής δραστηριότητας μετά την πρώτη εξαετία ή ο ανώτερος ετήσιος μισθός που ο ελεύθερος επαγγελματίας καταβάλλει σε υπάλληλό του. Λαμβάνεται υπόψη το μεγαλύτερο από τα δύο ποσά με ανώτατο όριο σε κάθε περίπτωση τις 30.000 ευρώ.

β) Συντελεστής προσαύξησης του ποσού που προκύπτει από το προηγούμενο κριτήριο, στις περιπτώσεις που ο ετήσιος τζίρος είναι υψηλότερος από το μέσο όρο του εκάστοτε κλάδου. Η προσαύξηση είναι 35 % για όσους πραγματοποιούν τζίρο μεγαλύτερο του μέσου όρου, 70% για τζίρο μεγαλύτερο του 150% του μέσου όρου και 100% για τζίρο που υπερβαίνει το διπλάσιο του μέσου όρου.

γ) Το 10 % του κόστους μισθοδοσίας του προσωπικού με όριο τις 15.000 ευρώ.

Το ελάχιστο τεκμαιρόμενο κέρδος ορίζεται κατ’ ανώτατο όριο 50.000 ευρώ και είναι το άθροισμα τριών συντελεστών.

Ορίζεται ότι το τεκμήριο δεν εφαρμόζεται κατά τα τρία πρώτα χρόνια της επαγγελματικής δραστηριότητας, για το τέταρτο έτος μειώνεται κατά 67 % και για το πέμπτο έτος κατά 33%.

Υπενθυμίζεται ότι το τεκμήριο είναι μαχητό. Με το νομοσχέδιο εξειδικεύονται οι προϋποθέσεις προκειμένου ο φορολογούμενος να αμφισβητήσει το τεκμήριο

Πιο αναλυτικά:

Οι φορολογούμενοι μπορούν να αμφισβητήσουν το τεκμήριο στις περιπτώσεις ιδίως που:

α) υπηρετούν τη στρατιωτική τους θητεία,
β) είναι φυλακισμένοι,
γ) νοσηλεύονται σε νοσοκομείο ή κλινική,
δ) βρίσκονται σε αδυναμία άσκησης δραστηριότητας λόγω εγκυμοσύνης ή λοχείας με βάση την εργατική νομοθεσία,
ε) έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από εκτεταμένες φυσικές καταστροφές που κατέστησαν αδύνατη, συνολικά ή μερικά, την άσκηση της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας,
στ) τελούν υπό ανάκληση της άδειας λειτουργίας της ατομικής τους επιχείρησης ή της άδειας άσκησης επαγγέλματός τους,
ζ) τελούν υπό απαγόρευση λειτουργίας του καταστήματος ή άλλου χώρου άσκησης της επαγγελματικής ή επιχειρηματικής τους δραστηριότητας σε εφαρμογή απόφασης δημόσιας αρχής για λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας ή άλλου λόγου που υπαγορεύει το δημόσιο συμφέρον,
η) προσκομίζουν στοιχεία από τα οποία αποδεικνύεται ότι για λόγους ανωτέρας βίας δεν ασκούσαν επιχειρηματική δραστηριότητα για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Σε κάθε περίπτωση ο φορολογούμενος οφείλει να προσκομίσει τα αναγκαία δικαιολογητικά για την απόδειξη των ισχυρισμών του.

Στο νομοσχέδιο ορίζεται ότι από την εφαρμογή του τεκμηρίου απαλλάσσονται οι επαγγελματίες που παρουσιάζουν αναπηρία ίση ή μεγαλύτερη του 80%. Το τεκμήριο μειώνεται κατά 50 % για τους επαγγελματίες που ασκούν δραστηριότητα και έχουν την κύρια κατοικία σε οικισμούς με πληθυσμό έως 500 κατοίκους και σε νησιά με πληθυσμό κάτω από 3.100.

Τυχόν εισοδήματα από μισθούς, συντάξεις ή από αγροτική επιχειρηματική δραστηριότητα συνυπολογίζονται για την κάλυψη του τεκμηρίου. Για παράδειγμα αν το τεκμήριο για έναν επαγγελματία προσδιορίζεται στις 12.000 ευρώ και ο ίδιος έχει εισόδημα από μισθούς ύψους 7.000 ευρώ, το τεκμήριο μειώνεται στις 5.000 ευρώ (12.000-5.000).

Ορίζεται μεταβατική διάταξη με την οποία οι επαγγελματίες που θα φορολογηθούν για τα φετινά (2023) εισοδήματα με το τεκμήριο, θα πληρώσουν το 2024 μειωμένη κατά 50% προκαταβολή φόρου.

Για την αντιμετώπιση καταχρηστικών ενεργειών ορίζεται ότι φορολογούμενος που διακόπτει το ελεύθερο επάγγελμα και συμμετέχει ως μοναδικός μέτοχος ή εταίρος σε μονοπρόσωπη εταιρεία που ασκεί την ίδια επιχειρηματική δραστηριότητα , μπορεί να φορολογείται με το τεκμήριο αν από τη σύγκριση των φόρων στις δυο περιπτώσεις προκύπτει μικρότερη φορολογική επιβάρυνση.

Προβλέπεται ότι η προσαύξηση λόγω ΚΑΔ δεν ισχύει όταν ο μέσος όρος του ετήσιου κύκλου εργασιών του αντίστοιχου ΚΑΔ δεν υπερβαίνει τις 10.000 ευρώ ή όταν το πλήθος των επιτηδευματιών που υπάγονται στον συγκεκριμένο ΚΑΔ δεν υπερβαίνει τους 30. Διευκρινίζεται επίσης ότι για τον υπολογισμό του μέσου όρου του κύκλου εργασιών δεν λαμβάνονται υπόψη οι επιτηδευματίες με μηδενικό τζίρο.

Για τους επαγγελματίες που δηλώνουν ζημιές και φορολογούνται με το τεκμήριο, προβλέπεται ότι οι ζημιές δεν μεταφέρονται για να συμψηφιστούν με τα κέρδη επομένων ετών.

5. Άλλες ρυθμίσεις

Εισάγεται σειρά νέων ρυθμίσεων που περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:

– Μεγαλύτερη μείωση φόρου για δαπάνες αναβάθμισης κτιρίων. Οι δαπάνες για την αγορά αγαθών και τη λήψη υπηρεσιών που σχετίζονται με την ενεργειακή, λειτουργική και αισθητική αναβάθμιση κτιρίων, τα οποία δεν έχουν ήδη ενταχθεί ή δεν θα ενταχθούν σε πρόγραμμα αναβάθμισης κτιρίων, μειώνουν, ισόποσα κατανεμημένες σε περίοδο πέντε ετών, τον φόρο εισοδήματος των φυσικών προσώπων, μέχρι του αναλογούντος για κάθε έτος φόρου, με ανώτατο συνολικά όριο δαπάνης τις 16.000 ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι με το σημερινό καθεστώς εκπίπτει το 40% της δαπάνης (το όριο αυτό καταργείται με το νομοσχέδιο) ενώ λαμβάνονται υπόψη οι δαπάνες μόνο για τις εργασίες κι όχι για τα υλικά (οι οποίες περιλαμβάνονται με το νομοσχέδιο).

– Μειώνονται όπως είχε ήδη γίνει γνωστό οι φόροι συγκέντρωσης κεφαλαίου (από 0,5 σε 0,2%) και χρηματιστηριακών συναλλαγών κατά 50%, σε 1 τοις χιλίοις.

– Για τις φορολογικές δηλώσεις συζύγων, προβλέπεται ότι η δήλωση μπορεί να υποβάλλεται χωριστά, εφόσον ένας τουλάχιστον εκ των συζύγων το επιλέξει με δήλωσή του μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του έτους υποβολής της δήλωσης. Η επιλογή της χωριστής δήλωσης είναι δεσμευτική και για τον άλλο σύζυγο, είναι ανέκκλητη για το πρώτο έτος που αφορά και ισχύει για κάθε επόμενο φορολογικό έτος, αν δεν ανακληθεί μέχρι την 28η Φεβρουαρίου του αντίστοιχου έτους.

Όμως, οι παράγοντες της αγοράς καταγγέλλουν ότι «βαφτίζουν νόμιμο κάθε φοροφυγά που βγάζει π.χ. 100.000 ευρώ το χρόνο και θα δηλώνει 20.000 ευρώ», χαρακτηρίζουν το νόμο καθαρά «φοροεισπρακτικό με στόχο να γεμίσουν τα δημόσια ταμεία με 600 εκατομμύρια ευρώ από την τσέπη των μικρών».

Χατζηθεοδοσίου: «Το νομοσχέδιο δεν ασχολείται καθόλου με τη φοροδιαφυγή – Παίρνουν 600 εκατομμύρια ευρώ από τους μικρούς»

Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών Γιάννης Χατζηθεοδοσίου, μιλώντας στο Kontra είχε πει ότι «πρέπει να χτυπηθούν φοροδιαφυγή και παραοικονομία, είναι οι πιο σκληρές μορφές αθέμιτου ανταγωνισμού. Κι εμείς θέλουμε να βρεθεί τρόπος να διευρυνθεί η φορολογική ικανότητα των Ελλήνων. Αυτοί που πρέπει πραγματικά να πληρώσουν φόρους, αλλά πρέπει να υπάρξει μια κυβέρνηση που να καταλάβει ότι αυτοί που δεν μπορούν να φοροδιαφύγουν, οι έντιμοι, δεν μπορεί να πληρώνουν τα βάρη για τους υπόλοιπους. Γιατί αυτό συμβαίνει».

Όπως ξεκαθάρισε, «το νομοσχέδιο δεν ασχολείται καθόλου με το θέμα της φοροδιαφυγής. Κι εγώ θα πω ότι δεν είναι λογικό το 70% να δηλώνει τόσο μικρά εισοδήματα. Αλλά μια οριζόντια πολιτική πάντα είναι άδικη. Από αυτούς πρέπει να κάνουμε ένα ξεκαθάρισμα».

Για τη θέση που διατύπωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ότι «δεν μπορεί να παίρνει ο εργοδότης λιγότερα χρήματα από τον εργαζόμενο», αλλά «οι ελεύθεροι επαγγελματίες, όλες αυτές οι επιχειρήσεις όπου ουσιαστικά εργοδότης και εργαζόμενος είναι το ίδιο πρόσωπο, ουσιαστικά είναι εργαζόμενοι, άρα δεν έχει εργαζόμενο η επιχείρηση. Το πρώτο επιχείρημα που ακούγεται δεν υπάρχει. Αυτός ο “επιχειρηματίας”, του εαυτού του εργαζόμενος και εργοδότης, είναι πρόσωπα που ταυτίζονται. Είναι πιθανό να έχει εισόδημα κάτω από 11.000 ευρώ. Γιατί φαίνεται περίεργο; Μετά την περίοδο των μνημονίων, της πανδημίας, της ενεργειακής κρίσης, έχουμε τέτοια φαινόμενα, ιδιαίτερα στην περιφέρεια».

Όπως είπε ευθέως, «τι κερδίζει βασικά η κυβέρνηση με αυτό το νομοσχέδιο; 600 εκατομμύρια. Είναι ένας νόμος καθαρά φοροεισπρακτικός. Παίρνει 600 εκατομμύρια. Είναι το πρόβλημα της φοροδιαφυγής στη χώρα 600 εκατομμύρια; Η απάντηση είναι η εξής: όταν κάνεις φορολογικό νόμο, πρέπει να πας σαν την γυναίκα του Καίσαρα, να αποδεικνύεις την εντιμότητα από πάνω προς τα κάτω. Μία πολυεθνική στην Ελλάδα μέσω των κυκλικών συνεργασιών που κάνει γλιτώνει τεράστια (ποσά από τα φορολογούμενα) κέρδη. Οι πέντε μεγάλες αλυσίδες που σήμερα έχουν το 88% του κλάδου των τροφίμων, πόσο φόρο πληρώνουν; Για να μπορούμε να συγκρίνουμε με τους υπόλοιπους, τι κάνουν».

Θύμισε μάλιστα ότι «το κράτος “χάρισε” 300 εκατ. ευρώ ΦΠΑ σε επιχείρηση στο αεροδρόμιο. Γιατί σε αυτόν πρέπει να “χαριστούν” και σε εμένα “δεν χαρίζονται”;» και τόνισε ότι «από τα 104 δισ. ευρώ ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων στην εφορία, τα 84 δισ. ευρώ τα οφείλουν 9.000 επιχειρήσεις. Οι υπόλοιπες 450.000 επιχειρήσεις οφείλουν μόνο 20 δισ. ευρώ, κάτι που αποδεικνύει και την αναλογία». «Το θέμα είναι ποιος φοροδιαφεύγει, ποιο είναι το μεγάλο ποσό που χάνεται. Όχι να ψάχνουμε την “μαρίδα” και να μην πηγαίνουμε στον “καρχαρία”», προσέθεσε.

Σε άλλο σημείο, ο ίδιος υπογράμμισε ότι το νομοσχέδιο αφήνει παράθυρο για μεγάλη φοροδιαφυγή. «Όταν λέει, 11.000 ευρώ, σε θεωρώ νόμιμο. Ένας οδοντίατρου π.χ. που κερδίζει 100.000 ευρώ, αν δηλώσει 20.000 ευρώ είναι “μέσα στη νομιμότητα”, πάνω από 11.000 ευρώ. Με ποιο τρόπο σταματάει την συναλλαγή του οδοντίατρου και του ασθενή; Το “700 ευρώ με απόδειξη, 500 ευρώ χωρίς απόδειξη”; Άλλαξε κάτι σε αυτό; Υπάρχει τρόπος να αποδειχθεί;». Μάλιστα, ο κ. Χατζηθεοδοσίου τόνισε ότι «πρόταση έχουμε γι’ αυτό: θα πρέπει όλες αυτές οι δαπάνες να εκπίπτουν από τη φορολογία ή να έχουν μεγαλύτερη έκπτωση από τη φορολογία, ώστε ο καταναλωτής να απαιτεί απόδειξη».

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία που παρατέθηκαν, το 2021 το μέσο ετήσιο καθαρό φορολογητέο εισόδημα που δήλωσαν οι οδοντίατροι ήταν 8.121 ευρώ, ενώ τα κομμωτήρια 3.339 ευρώ και τα “μπαρμπέρικα” 2.803 ευρώ, με τους υδραυλικούς να είναι πιο «καλοπληρωμένοι» με 7.627 ευρώ. Ο κ. Χατζηθεοδοσίου είπε ότι το κλειδί είναι το τεκμαρτό εισόδημα. «Ένα οδοντιατρείο ή ένα δικηγορικό γραφείο στο Κολωνάκι π.χ., με 5.000 ενοίκιο το μήνα και τρεις εργαζόμενους … δεν μπορεί να δηλώνει κάτω από 50.000 ευρώ. Αλλά αυτό δεν μπορεί να το λες σε κάποιον υδραυλικό π.χ., που αύριο ίσως δεν μπορεί να βρει δουλειά … αυτόν πρέπει να τον βρεις στην πράξη … Αλλά δεν μπορεί να έχεις π.χ. μαγαζί στη Μύκονο, να πληρώνεις 20.000 ευρώ ενοίκιο και να δηλώνεις 10.000 ευρώ εισόδημα».

Ο κ. Χατζηθεοδοσίου έθεσε και ένα σοβαρό ηθικό θέμα. «Δεν μπορεί ευρωπαϊκή χώρα να ζητά ο πολίτης να καταδώσει κάποιον που είτε δεν έκοψε απόδειξη είτε δήθεν έκοψε πλαστό τιμολόγιο. Είναι λογική που θυμίζει SS, “τον καταδίδω και άρα θα πάρω 3.000 ευρώ”. Η κυβέρνηση πρέπει οπωσδήποτε να το πάρει πίσω, προσβάλλει την Ιστορία μας, την κουλτούρα μας. Τι κάνει, ουσιαστικά καλεί τον κόσμο να γίνει “κυνηγός κεφαλών”; Καταγγελίες μέχρι βρει κάποιος τρόπο να πάρει 3.000 ευρώ;».

Υπογράμμισε επίσης την περίπτωση κακόβουλων ενεργειών ή εκβιασμών. «Θέλω να σε εκδικηθώ; Σου κάνω καταγγελία. Ανώνυμη είναι. Μια χαρά παίρνεις χρήματα. Κάνεις την καταγγελία. Τα στοιχεία σου εννοείται ότι δεν είναι προς κοινοποίηση. Και όταν έρθει η ώρα να πάρεις το bonus, δείχνεις το email από το οποίο “έφυγε” η καταγγελία, αποδεικνύεις ότι είσαι εσύ. Πρακτικά, εγώ δεν είμαι εναντίον των καταγγελιών, είμαι εναντίον της αμοιβής στην καταγγελία».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο κ. Χατζηθεοδοσίου «κάρφωσε» την κυβέρνηση Μητσοτάκη και για την συνεχή στήριξη των κερδών των τραπεζών εις βάρος των πολιτών. Όπως τόνισε, το πλαστικό χρήμα είναι κλειδί για τον περιορισμό της φοροδιαφυγής. Αλλά ενώ στην ΕΕ οι χρεωστικές και πιστωτικές δουλεύουν με προμήθεια 0,2%-0,3%, στην Ελλάδα δουλεύουν με 0,8%-1%. «Άρα, ο επαγγελματίας θα δηλώνει το POS χαλασμένο, δεν θα το χρησιμοποιεί».

Πανελλαδική αποχή και διαμαρτυρία δικηγόρων

Ακόμη, οι δικηγόροι ήδη κατεβαίνουν σε πανελλαδική αποχή και συγκέντρωση διαμαρτυρίας, μετά από σχετική απόφαση της ολομέλειας των προέδρων των Δικηγορικών Συλλόγων Ελλάδος.

Αποφασίστηκε μεταξύ άλλων αποχή των δικηγόρων από δίκες συμφερόντων του Δημοσίου (Δημόσιο, ΝΠΔΔ, ευρύτερος δημόσιος τομέας) μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, γενική αποχή από όλες τις δίκες στις 16 και 17/11/2023 και 21 και 22/11/2023, η αποχή από όλες τις δίκες κατά τη διαδικασία ψήφισης των μέτρων στο Κοινοβούλιο, η αποχή από έκδοση διαταγών πληρωμής από δάνεια με αιτούσες τράπεζες και εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων, καθώς επίσης και από εντολές προς εκτέλεση, ενόψει της κατάθεσης του νομοσχεδίου
για τα funds και μέχρι την ψήφιση του νομοσχεδίου, η αποχή από τις επιτροπές όπου μετέχουν ως μέλη δικηγόροι (ΣΥΠΟΘΑ, Δασικοί Χάρτες, Ενστάσεων Κτηματολογικών Διαφορών, Μητρώο Νομικών Εισηγητών Κτηματολογίου κ.λπ.), πορεία διαμαρτυρίας και συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Οικονομικών στις 22/11/2023, και η δημιουργία ενός ενιαίου μετώπου με όλους τους επιστημονικούς και επαγγελματικούς φορείς με σκοπό την απόσυρση των εξαγγελθέντων φορολογικών μέτρων.

«Χειρόφρενο» τραβούν οι ταξιτζήδες

Κινητοποιήσεις αποφάσισαν και οι ταξιτζήδες. Στάση εργασίας την Πέμπτη 16 Νοεμβρίου από τις 09.00 έως τις 16.00 και 24ωρη απεργία την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου ανακοίνωσε το Συνδικάτο Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ) αντιδρώντας στο νέο φορολογικό νομοσχέδιο για τη φοροδιαφυγή των ελευθέρων επαγγελματιών.

«Αυτό το νομοσχέδιο είναι το χρονικό ενός προαναγγελθέντος θανάτου για κάθε μικρομεσαία επιχείρηση. Δυστυχώς για μια ακόμη φορά το προεδρείο του ΣΑΤΑ δικαιώθηκε. Η κυβέρνηση αυτή έχει προγραμματιστεί για να υπαλληλοποιήσει όλους τους ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους.

Με οριζόντια μέτρα τσουβαλιάζουν 750.000 εργαζόμενους, θεωρώντας τους εκ προοιμίου φοροφυγάδες. Έχουν το θράσος να κομπάζουν για τα 600 εκατομμύρια που θα κερδίσει το κράτος από αυτά τα μέτρα. Ποιόν κοροϊδεύουν;», αναφέρει μεταξύ άλλων η ανακοίνωση του ΣΑΤΑ.

Πηγή : https://thepressproject.gr