Σταύρος Παναγιωτίδης*

Eνόψει των εκλογών, μια ερώτηση έχει νόημα να κάνουμε όλοι στους δικούς μας ανθρώπους, αλλά και στον ίδιο μας τον εαυτό. Μας αρέσει να ζούμε στην Ελλάδα όπως αυτή εξελίσσεται τα τελευταία τέσσερα χρόνια; Μας αρέσει αυτή η χώρα;

Μια χώρα στην οποία η ανικανότητα, η διαχειριστική ανεπάρκεια και ο ηγεμονισμός δημιουργούν ανασφάλεια και έχουν όλο και πιο μεγάλες και τραγικές συνέπειες; Μια χώρα όπου:

  • Το 2023 συμβαίνει το πιο τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στην ιστορία της χώρας, το δυστύχημα των Τεμπών των 57 νεκρών, που αντίστοιχο του δεν είχε συμβεί ποτέ ούτε σε εποχές με πολύ λιγότερα τεχνολογικά μέσα;

Που ο ίδιος ο πρωθυπουργός προσπαθεί άρον-άρον και πολύ πριν βγει το σχετικό πόρισμα, να αποδώσει το δυστύχημα σε “ανθρώπινο λάθος” του σταθμάρχη, ο οποίος τελικά προκύπτει πως ήταν ρουσφέτι της κυβέρνησης, διορίστηκε παράνομα λόγω ηλικιακού ορίου το οποίο άλλαξε η κυβέρνηση αναδρομικά για να μην έχει πρόβλημα νομιμότητας και που το πόρισμα της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων επισημαίνει ότι δεν ήταν επαρκώς εκπαιδευμένος, όπως και όλοι οι σταθμάρχες που προσλήφθηκαν από την κυβέρνηση με μπλοκάκι;

Που ο πρωθυπουργός φτιάχνει μια δική του Επιτροπή Διερεύνησης του δυστυχήματος, στην οποία τοποθετεί και τον κ. Ζηλιασκόπουλο, παρότι είναι πρώην πρόεδρος της ΤΡΕΝΟΣΕ και ουσιαστικά κλήθηκε να ελέγξει τα δικά του πεπραγμένα;

Που ο πρωθυπουργός με δημόσια επιστολή του παρεμβαίνει στη Δικαιοσύνη και απαιτεί να περιληφθεί στη σχετική δικογραφία το πόρισμα της Επιτροπής;

Που μετά το δυστύχημα τοποθετείται μεταβατικός πρόεδρος στον ΟΣΕ ο κ. Τερεζάκης, ο άνθρωπος που μέχρι τότε ήταν εξωτερικός τεχνικός σύμβουλος της διοίκησης του ΟΣΕ για θέματα συντήρησης συστημάτων, αποκατάστασης ζημιών και τηλεδιοίκησης, δηλαδή ένας άνθρωπος που πιθανώς να φέρει ευθύνη ο ίδιος για το δυστύχημα; Που αποκαλύπτεται, ότι σχεδόν ολόκληρο το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΡΓΟΣΕ που είχε διορίσει η κυβέρνηση, είναι στελέχη και πολιτευτές της ΝΔ;

 Που αποδεικνύεται πως οι εργαζόμενοι είχαν προειδοποιήσει με εξώδικα και απεργίες για τα προβλήματα ασφάλειας στο σιδηρόδρομο, αλλά είχαν αγνοηθεί;

Που ο αρμόδιος υπουργός στη Βουλή κατήγγειλε όσους μιλούσαν για προβλήματα ασφάλειας στο σιδηρόδρομο, λίγες μέρες πριν το δυστύχημα; Που έναν χρόνο πριν το δυστύχημα είχε παραιτηθεί ο υπεύθυνος του έργου τηλεδιοίκησης κ. Κατσιούλης με επιστολή όπου κατήγγειλε τα προβλήματα ασφάλειας;

Που είχαμε τρία σιδηροδρομικά ατυχήματα μέσα στο 2022, τα οποία “προειδοποιούσαν” για το δυστύχημα; Που η Ευρωπαϊκή Ένωση στις 15 Φεβρουαρίου 2023, δυο βδομάδες πριν το δυστύχημα, είχε παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, λόγω μη συμμόρφωσης με τους κανόνες ασφαλείας στις σιδηροδρομικές μεταφορές;

Που ο υπουργός ανάπτυξης κ. Γεωργιάδης δηλώνει κυνικά πως «αν ο κ. Καραμανλής έλεγε ότι υπάρχει θέμα ασφάλειας στα τρένα, δεν θα έμπαινε κανείς», ενώ έτσι θα είχαν σωθεί οι 57 άνθρωποι; Που μετά από όλα αυτά, στη συνεδρίαση του υπουργικού συμβουλίου κατ΄ εντολή επικοινωνιολόγου οι υπουργοί παριστάνουν τους συντετριμμένους και το Μαξίμου μοιράζει τις σχετικές φωτογραφίες στα ΜΜΕ;

  • Αποδεικνύεται πως το δυστύχημα θα είχε αποφευχθεί αν η κυβέρνηση δεν είχε προχωρήσει σε μια σειρά από πράξεις και παραλείψεις;

Πως ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση είχε αναγκάσει τους εργολάβους να δεσμευτούν πως θα παραδώσουν το έργο της τηλεδιοίκησης το 2020, απειλώντας τους πως αν πέσουν έξω από το χρονοδιάγραμμα και η ΕΕ ζητήσει πίσω τα χρήματα που έχει δώσει για το έργο θα τους πάει στα δικαστήρια για να τα επιστρέψουν οι ίδιοι, μόλις άλλαξε η κυβέρνηση, ο κ. Μητσοτάκης και ο κ. Καραμανλής σε νέα διαπραγμάτευση με τους εργολάβους τους έκαναν το χατίρι και πήγαν το έργο για παράδοση το 2023;

Πως ενώ η σύμβαση της ιδιωτικοποίησης του 2017 προέβλεπε την υποχρέωση του ελληνικού κράτους να έχει ολοκληρώσει το έργο της τηλεδιοίκησης ως το 2020 και οι Ιταλοί αγοραστές αντιστοίχως αναλάμβαναν την ευθύνη να κάνουν επενδύσεις 750 εκατομμυρίων ευρώ, η κυβέρνηση Μητσοτάκη, προκειμένου να κάνει το χατίρι στους εργολάβους και να αναιρέσει την υποχρέωση του κράτους να παραδώσουν την τηλεδιοίκηση το 2020, άλλαξε την σύμβαση και απάλλαξε τους Ιταλούς από την υποχρέωση να επενδύσουν τα 750 εκατομμύρια, αντικαθιστώντας την με μόλις 150 εκατομμύρια ευρώ;

Πως η κυβέρνηση απογύμνωσε τον Οργανισμό σε κρίσιμες θέσεις από προσωπικό, αφού προχώρησε σε μείωση των εργαζομένων και μείωσε ειδικά και τους σταθμάρχες, χωρίς έτσι να μπορούν πια να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας; Πως ενώ το 2019 υπήρχαν 1.200 μόνιμοι υπάλληλοι στον ΟΣΕ, τώρα υπάρχουν μόνο 730;

Πως στη Λάρισα υπήρχαν το 2019, 25 σταθμάρχες, δηλαδή δύο ανά σταθμό, ενώ σήμερα είναι δέκα και οι υπόλοιποι με μπλοκάκι και πάλι ανεπαρκείς σε αριθμό, δηλαδή τελικά μόλις ένας ανά σταθμό;

Πως ενώ, όπως βεβαίωσαν οι εν ενεργεία σταθμάρχες, μέχρι το καλοκαίρι του 2019 υπήρχε στο σταθμό της Λάρισας κέντρο τηλεδιοίκησης που “έβλεπε” σε απόσταση 110 χιλιομέτρων, όταν αυτό καταστράφηκε τότε από πυρκαγιά, δεν αποκαταστάθηκε ποτέ;

Πως, όπως επιβεβαιώνει ο ίδιος ο ΟΣΕ με επίσημη ανακοίνωσή του κι όπως δήλωσαν μπροστά στις κάμερες οι εργαζόμενοι και παρά την προσπάθεια του υπεύθυνου υφυπουργού να κρύψει τα προφανή, μετά την πυρκαγιά του Ιουλίου του 2019 ο σταθμός της Λάρισας μπορούσε πια να παρακολουθεί τα τρένα μόνο για μία απόσταση 5 χλμ;

  • Ενώ το μετρό Θεσσαλονίκης με βάση όλες τις μελέτες και όπως παραδέχονταν και οι ίδιες οι κατασκευάστριες εργολαβικές εταιρείες θα ολοκληρωνόταν και θα λειτουργούσε το 2020, παρακάμπτοντας τον σταθμό Βενιζέλου μέχρι να ολοκληρωθεί επιστημονικά η ανάδειξη των πολύ σημαντικών αρχαίων ευρημάτων, ο πρωθυπουργός αποφασίζει εντελώς αυθαίρετα ότι το μετρό δεν μπορεί να ξεκινήσει με έναν σταθμό λιγότερο (παρότι ακριβώς το ίδιο είχε γίνει στην Αθήνα) και αποφασίζει την άμεση αποκοπή των αρχαίων, προκαλώντας την κατακραυγή της διεθνούς επιστημονικής κοινότητας και καθυστερώντας τρομερά το έργο που τέσσερα χρόνια μετά ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί;

Που συνεχίζεται η ταλαιπωρία των κατοίκων της Θεσσαλονίκης, μόνο και μόνο για να μπορέσει να βάλει και η παρούσα κυβέρνηση την δική της σφραγίδα στο έργο και για να πάρουν περισσότερα χρήματα οι εργολάβοι;

  • Μέσα σε λίγες μέρες ενός καλοκαιρού, τo 2021, συμβαίνει η μεγαλύτερη οικολογική καταστροφή στην ιστορία της χώρας με το κάψιμο χιλιάδων στρεμμάτων δάσους, ο πρωθυπουργός δεν αναγνωρίζει κανένα λάθος και τα ΜΜΕ τον σιγοντάρουν;

Που η κυβέρνηση απλώς περιμένει να σβήσουν οι φωτιές στη θάλασσα και ο πρωθυπουργός λέει δημοσίως ψέματα για την ένταση των ανέμων;

  • Σε χιονοπτώσεις που ούτε πρωτοφανείς είναι, ούτε αιφνίδιες, η χώρα επί δύο συνεχόμενες χρονιές παραλύει, ολόκληρες περιοχές στο αστικό τοπίο μένουν χωρίς ρεύμα και θέρμανση για πολλές μέρες, οδηγοί εγκλωβίζονται στην Αττική Οδό με κίνδυνο της ζωής τους, επιβάτες εγκλωβίζονται για 24 ώρες σε τρένα και ο πρωθυπουργός το μόνο που βρίσκει να πει είναι πως «σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει συνήθως, αυτή τη φορά το χιόνι δεν έπεσε νύχτα, αλλά μέρα»;

Προσλαμβάνονται σωρηδόν εκτός διαδικασίας Πανελληνίων εξετάσεων χιλιάδες αστυνομικοί ως Ειδικοί Φρουροί, οι οποίοι με ελλιπέστατη εκπαίδευση βγαίνουν στο δρόμο;

  • Που το ένα περιστατικό που αποδεικνύει την επικινδυνότητα της παρουσίας τους διαδέχεται το άλλο; Πότε με αστυνομικούς που βγάζουν τα υπηρεσιακά τους όπλα μέσα σε κλαμπ και σε εκατοντάδες θαμώνες, πότε με αστυνομικό που βγάζει το όπλο του μέσα στην ΑΣΟΕΕ και σημαδεύει φοιτητές, πότε με αστυνομικούς που πυροβολούν στον αέρα έξω από το ίδιο πανεπιστήμιο μέρα-μεσημέρι;
  • Άνθρωποι σκοτώνονται και τραυματίζονται επειδή οι μαφιόζοι εκτελούν συμβόλαια θανάτου σε καφετέριες στην Νέα Ιωνία και στη Νέα Σμύρνη;
  • Οι κάτοικοι της Αθήνας ταλαιπωρούνται στο κέντρο της επί δύο χρόνια από το φιάσκο του Μεγάλου Περίπατου, που αλλάζει συνέχεια σχεδιασμό και έχει κοστίσει πάνω από 2 εκατομμύρια, για να λέει τελικά ο δήμαρχος κ. Μπακογιάννης πως «Και βγήκε και δεν βγήκε»;
  • Ο χρυσαυγίτης Χρήστος Παππάς διαφεύγει κάτω από τη μύτη της αστυνομίας, ενώ έχει μόλις καταδικαστεί στη δίκη της Χρυσής Αυγής;
  • Δεν δίνονται από το ξεκίνημα της σχολικής χρονιάς τα σχολικά γεύματα επειδή η κυβέρνηση έκανε με λάθος τρόπο τον σχετικό διαγωνισμό, ξεκινούν να δίνονται για δύο μήνες, Ιανουάριο και Φεβρουάριο, και μετά σταματούν ξανά, χωρίς καμία εξήγηση, αφήνοντας ακάλυπτες τις οικογένειες απέναντι στην ακρίβεια και οδηγώντας στην αύξηση της παιδικής φτώχειας;
  • Αρχικά η κυβέρνηση υποστηρίζει πως δεν μπορεί να μοιράσει στα παιδιά δωρεάν μάσκες και όταν αρχίζουν να τις μοιράζουν οι Δήμοι αναγκάζεται να το κάνει αλλά τελικά παραδίδει μάσκες-αλεξίπτωτα, επειδή έδωσε την παραγγελία σε ένα εργοστάσιο αλουμινίου φιλικού της επιχειρηματία και για να δικαιολογηθεί ο υπουργός επικρατείας λέει εκ των υστέρων πως οι μάσκες είχαν “συμβολικό χαρακτήρα”;
  • Στις Μυκήνες ξεσπάει πυρκαγιά που καίει τον αρχαιολογικό χώρο, γίνεται θέμα διεθνώς και η υπουργός Πολιτισμού προσπαθεί με ψέματα να υποβαθμίσει το γεγονός;
  • Τσιμεντάρεται η Ακρόπολη, δήθεν για λόγους πρόσβασης των ΑμεΑ, μετά τραυματίζεται ένα ΑμεΑ και τελικά ανακοινώνεται ότι το τσιμεντάρισμα δεν είχε καμία σχέση με τα θέματα αναπηρίας; Που εξαιτίας του τσιμενταρίσματος το μνημείο πλημμυρίζει στις μεγάλες βροχές;
  • Η υπουργός πολιτισμού δηλώνει πως «Δεν πειράζει που δεν λειτουργούσε το αναβατόριο για τα ΑμεΑ στην Ακρόπολη, γιατί έτσι κι αλλιώς λόγω πανδημίας τα ΑμεΑ δεν την επισκέπτονταν»;
  • Η υπουργός πολιτισμού βάζει πλάκα πάνω στην Ακρόπολη, μόνο και μόνο για να γραφτεί δίπλα στον Παρθενώνα το όνομά της;
  • Τα γλυπτά του Παρθενώνα γίνεται προσπάθεια να έρθουν στην Ελλάδα, όχι αναγνωρισμένα ως ελληνικά, αλλά ως δανεικά από το Βρετανικό Μουσείο, άρα με την Ελλάδα να αναγνωρίζει πως του ανήκουν, μόνο και μόνο για να χρησιμοποιηθεί το γεγονός για προεκλογικούς λόγους;

Έχουμε μια κυβέρνηση της δικαιολογίας; Που για όλα φταίει πάντα κάποιος άλλος, οι αντικειμενικές συνθήκες ή οι απείθαρχοι πολίτες; Που δεν αναλαμβάνει ποτέ καμιά ευθύνη;

• Ο Σταύρος Παναγιωτίδης είναι δρ. Ιστορίας, πρώην προϊστάμενος Γραφείου Κοινωνικών Πολιτικών Πρωθυπουργού

Πηγή :https://tvxs.gr