36

Το σχέδιο νόμου για το νέο Λύκειο με προσανατολισμό περισσότερο από ποτέ εξετασιοκεντρικό, άνισο και άρρηκτα συνδεδεμένο με την παραπαιδεία, με διαδικασίες συνεχούς «διαλογής», και επαναφέρει ξεπερασμένα μοντέλα εκπαίδευσης

της Αννας Ανδριτσάκη

Ύστερα από μακρά περίοδο υποσχέσεων για θησαυρό, το υπουργείο αποκάλυψε τα φτωχά κοιτάσματα μεταρρύθμισης στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια. Μια παρέμβαση, από καιρό συμφωνημένη μεταξύ των κυβερνητικών εταίρων, με τις δέουσες προσθαφαιρέσεις ώστε να προσαρμοστεί απολύτως στα μέτρα του Μνημονίου και παράλληλα να ολοκληρωθεί η άλωση της τεχνικής εκπαίδευσης με υποβάθμιση της εκπαίδευσης έναντι της κατάρτισης, αποκλεισμό των αδύναμων και εργαζόμενων μαθητών και, τέλος, παραχώρηση μεγάλου μέρους της μεταγυμνασιακής εκπαίδευσης στον ιδιωτικό τομέα. Εν ολίγοις, άνθρακες, τοξικοί για τους μαθητές, τους εκπαιδευτικούς, το ίδιο το σχολείο.

Με προσανατολισμό περισσότερο από ποτέ εξετασιοκεντρικό και συνεπώς βαθμοθηρικό, άνισο και άρρηκτα συνδεδεμένο με την παραπαιδεία, με διαδικασίες συνεχούς διαλογής ανάμεσα σε καλούς και κακούς μαθητές, με περιορισμούς και αποκλεισμούς από το δικαίωμα στη λυκειακή εκπαίδευση, με τη συνεχιζόμενη αφαίρεση μαθημάτων και συνεπώς καθηγητών (έφυγε και η Πληροφορική) το «νέο» σχέδιο, που παρουσιάστηκε ύστερα από παρατεταμένη καθυστέρηση, επαναφέρει ξεπερασμένα μοντέλα εκπαίδευσης του παρελθόντος που κρατούν εγκλωβισμένους τους μαθητές σε ένα Λύκειο φτωχό σε μόρφωση και ακριβό στην επιτυχία. Στην ίδια άγονη γραμμή το εξεταστικό και τα ΑΕΙ, τελικοί αποδέκτες των μαθητών.

Διαβούλευση

Τα βασικά χαρακτηριστικά του σχεδίου που, από τα μεσάνυχτα της Παρασκευής, ετέθη σε διαβούλευση (;), είναι:

Πανελλαδικού τύπου προαγωγικές εξετάσεις σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Το 50% των θεμάτων θα ορίζεται με κλήρωση από εθνική τράπεζα –κοινά για τα τμήματα του ίδιου σχολείου- θεμάτων και το άλλο 50% από τους διδάσκοντες. Την ευθύνη για τη διενέργεια των εξετάσεων θα έχει Εθνικός Οργανισμός Εξετάσεων.

Εξειδίκευση σπουδών από τη Β’ Λυκείου. Η Α’ Λυκείου είναι η μόνη τάξη γενικής παιδείας. Στη Β’ Λυκείου αρχίζουν τα μαθήματα κατεύθυνσης (20% ), στην Γ’ Λυκείου επικρατούν (80%).

Μείωση σε τέσσερα (από έξι) των μαθημάτων στις πανελλαδικές για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια. Τα θέματα θα ορίζονται κατά 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

Ένταξη των τεσσάρων πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων σε πέντε Επιστημονικά Πεδία Εξειδίκευσης: Ανθρωπιστικών Σπουδών και Νομικών, Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών, Επιστημών Υγείας, Επιστημών Οικονομίας-Διοίκησης και Πολιτικών Επιστημών, Παιδαγωγικών Τμημάτων. Για τις στρατιωτικές-αστυνομικές σχολές δεν αναφέρεται τίποτα, αλλά ο υπουργός έχει ανακοινώσει ότι προβλέπεται ειδικό πεδίο γι’ αυτές.

Στον βαθμό πρόσβασης στην τριτοβάθμια προσμετράται ο «βαθμός προαγωγής και απόλυσης» από κάθε τάξη (με κλιμακούμενο συντελεστή και ανάλογη πριμοδότηση όταν οι επιδόσεις στις πανελλαδικές είναι μεγαλύτερες).

Συμμετοχή των ΑΕΙ στο σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια με δυνατότητα ορισμού συντελεστή βαρύτητας σε (ένα) μάθημα βαρύνουσας σημασίας για τη σχολή εισαγωγής.

Παραχώρηση στον ιδιωτικό τομέα μεγάλου μέρους της μεταγυμνασιακής εκπαίδευσης. Περιορίζει τομείς και ειδικότητες στο Επαγγελματικό Λύκειο (που διατηρεί τ’ όνομά του) και στη θέση των ΕΠΑΣ καθιερώνει τις Σχολές Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ), δημόσιες και ιδιωτικές, με πλήθος ειδικοτήτων, στις οποίες μπορούν να φοιτήσουν απόφοιτοι Γυμνασίου. Φιλέτα, όπως οι τομείς Υγείας (από τους πολυπληθέστερους), θα παρέχονται μόνον από τα ΙΕΚ, δημόσια και ιδιωτικά. Το πεδίο δραστηριοποίησης για τους επιχειρηματίες, λαμπρό. Οσοι έχουν ΙΕΚ μπορούν να λειτουργήσουν και ΣΕΚ «χωρίς καμία πρόσθετη προϋπόθεση», με εντυπωσιακά ευέλικτο πλαίσιο απασχόλησης εκπαιδευτικού προσωπικού (προβλέπονται έξι μορφές) και πελατειακό κοινό τεράστιο. Η δυνατότητα φοίτησης στα δημόσια ινστιτούτα, ανήγγειλε πρόσφατα ο υπουργός, θα αυξηθεί από τις 10.000 στις 15.000 σπουδαστών. Ο μαθητικός πληθυσμός της επαγγελματικής εκπαίδευσης υπολογίζεται γύρω στις 100.000…

Προσθήκη προαιρετικής τάξης «μαθητείας» μετά την Γ’ τάξη ΕΠΑΛ που ανατίθεται στον ΟΑΕΔ. Καμία σχέση με το πρόσθετο έτος «επαγγελματικής εκπαίδευσης» που ζητούσαν οι εκπαιδευτικοί. Πρόκειται για καθαρή κατάρτιση. Οι μαθητές-εργάτες θα έχουν επτάωρη εργαστηριακή εκπαίδευση –σε διάρκεια δύο ημερών την εβδομάδα- στη σχολική μονάδα και επαγγελματική κατάρτιση 28 ωρών, όλη την εβδομάδα. Ο ΟΑΕΔ θα υπογράφει σύμβαση με τις επιχειρήσεις που θα αποκτούν εύκολα φτηνό μαθητικό-εργατικό δυναμικό και μάλιστα με τη συνδρομή χρηματοδότησης.

Περαιτέρω υποβάθμιση της δημόσιας επαγγελματικής εκπαίδευσης με τη διατήρηση μαθημάτων γενικής παιδείας μόνο στην Α’ τάξη ΕΠΑΛ η οποία, επιπλέον, έχοντας το ίδιο εξεταστικό σύστημα (50% από τράπεζα, 50% από διδάσκοντες) με αυτό του Γενικού Λυκείου ανεβάζει τον βαθμό δυσκολίας και μετατρέπεται σε πόρτα εξόδου των αδυνάμων. Κι αν είναι αδύναμοι και οικονομικά τότε ο αποκλεισμός θα είναι ευρύτερος κοινωνικά. Την ίδια στιγμή, στερείται η δυνατότητα φοίτησης των εργαζόμενων μαθητών στα Εσπερινά Επαγγελματικά Λύκεια τα οποία μοιραία θα αποψιλωθούν. «Ελάχιστο όριο ηλικίας για την εγγραφή», λένε οι φωστήρες του σχεδίου, είναι τα 20 χρόνια. Τα δε Εσπερινά Γενικά Λύκεια δεν αναφέρονται πουθενά. Αυτό είναι σχέδιο εκκαθάρισης! Γρήγορα και αποτελεσματικά!

«Τριάντα χρόνια πίσω πηγαίνει η επαγγελματική εκπαίδευση στην Ελλάδα», λένε οι καθηγητές του κλάδου, επισημαίνοντας ότι εξαφανίστηκαν όχι μόνον οι φιλόδοξες παρεμβάσεις της Διαμαντοπούλου αλλά ακόμα και της Μαριέττας Γιαννάκου που είχε θέσει ως προϋπόθεση τη φοίτηση στην Α’ τάξη Λυκείου (είτε Γενικού είτε Επαγγελματικού) για τη συνέχιση των σπουδών ακόμα και της επαγγελματικής εκπαίδευσης.

Το σχέδιο δεν είναι παρά ένα μείγμα της πρότασης ΠΑΣΟΚ με την πρόταση Μπαμπινιώτη (βλ. δημιουργία εθνικού εξεταστικού φορέα, τράπεζας θεμάτων) επί ΕΣΥΠ αλλά κι αργότερα όταν ανακαλύφθηκε ξανά από την Αννα Διαμαντοπούλου, χωρίς, βέβαια, τα κοστοβόρα συστατικά αμφοτέρων των συνταγών, δεδομένων των δύσκολων καιρών. Για τον λόγο αυτό, εξαφανίζονται μαθήματα και μαζί η ανάγκη ύπαρξης εκπαιδευτικών από το Γενικό Λύκειο, έχει ήδη καταργηθεί πλήθος ειδικοτήτων από την τεχνική εκπαίδευση, ενώ κρατήθηκαν στο χρονοντούλαπο επιμέρους προτάσεις, όπως οι τριπλές πανελλαδικές –μέσα στην ίδια χρονιά- που είχε προτείνει ο καθηγητής Μπαμπινιώτης.

Πολλά σημεία, μάλιστα, είναι εδώ και πολύ καιρό γνωστά καθώς χρησιμοποιήθηκαν επικοινωνιακά. Από τον ίδιο τον υπουργό έγινε κατά κόρον διαφήμιση, όλη τη χρονιά, της μείωσης των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων. Σε κάθε περίπτωση, το νέο σχέδιο δεν θα μπορούσε να μην είναι προϊόν της υποχρεωτικής σύγκλισης των κυβερνητικών εταίρων. Τι απομένει; Ενα λαμπρό πεδίο επικοινωνιακής αξιοποίησης. Ανετα ο κ. Αρβανιτόπουλος μπορεί να το διαχειριστεί α λα Διαμαντοπούλου με τον νόμο για τα ΑΕΙ και να εμφανιστεί με τον μακρύ μανδύα της ευρείας συναίνεσης και της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας.

Ειδικότερα το σχέδιο προβλέπει:

Για το Γενικό Λύκειο

Η Α’ τάξη είναι γενικής παιδείας. Εφαρμόζεται πρόγραμμα μαθημάτων 35 ωρών εβδομαδιαίως. Οι 33 με εννέα μαθήματα κοινά και δυο ώρες με μάθημα επιλογής το οποίο επιλέγεται μεταξύ τριών μαθημάτων.

Το κοινό πρόγραμμα είναι:

Ελληνική Γλώσσα (εννέα ώρες) με διακριτά διδακτέα αντικείμενα – κλάδους: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία

Μαθηματικά (πέντε ώρες) με: Αλγεβρα και Γεωμετρία

Φυσικές Επιστήμες (έξι ώρες) με: Φυσική, Χημεία και Βιολογία

και (από δύο ώρες) Θρησκευτικά, Ιστορία, Ξένη Γλώσσα (δεύτερη ξένη γλώσσα Αγγλικά ή Γαλλικά ή Γερμανικά), Φυσική Αγωγή, Πολιτική Παιδεία με: Οικονομία, Πολιτικούς Θεσμούς & Αρχές Δικαίου και Κοινωνιολογία και, τέλος, Ερευνητική Εργασία (συνθετική εργασία ή project).

Τα, επίσης, δίωρα μαθήματα επιλογής είναι: Εφαρμογές Πληροφορικής,

Τεχνολογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Έκφραση-Πολιτισμός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός.

Η Β’ τάξη έχει 10 μαθήματα γενικής παιδείας 30 ωρών εβδομαδιαίως και δύο Ομάδες Μαθημάτων Προσανατολισμού, Ανθρωπιστικών και Θετικών Σπουδών (πέντε ωρών έκαστη).

Τα κοινά μαθήματα είναι ίδια με της Α’ τάξης (Αρχαία, έξι ώρες) συν τη δίωρη Φιλοσοφία.

Η Ομάδα των Ανθρωπιστικών Σπουδών περιλαμβάνει:

Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (τρεις ώρες) και Λατινικά (δύο ώρες).

Η Ομάδα των Θετικών Σπουδών: Φυσική (τρεις ώρες) και Μαθηματικά (δύο ώρες).

• Η Γ’ τάξη έχει πέντε (από 11 σήμερα) μαθήματα γενικής παιδείας δώδεκα ωρών και τρεις Ομάδες Προσανατολισμού με την προσθήκη των Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών (20 ώρες για κάθε ομάδα).

Τα κοινά μαθήματα είναι Αρχαία (έξι ώρες), Θρησκευτικά, Ιστορία και Ξένη Γλώσσα από δύο ώρες, Φυσική Αγωγή από μία ώρα.

Η Ομάδα Ανθρωπιστικών Σπουδών περιλαμβάνει: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (11 ώρες), Λατινικά (τρεις ώρες), Ιστορία (έξι ώρες).

Η Ομάδα Θετικών Σπουδών: Φυσική (έξι ώρες), Μαθηματικά (οκτώ ώρες) ή Βιολογία (οκτώ ώρες), Χημεία (έξι ώρες).

Η Ομάδα Οικονομικών-Πολιτικών-Κοινωνικών Σπουδών: Μαθηματικά και Στοιχεία Στατιστικής (οκτώ ώρες), Οικονομία & Διοίκηση (έξι ώρες), ενώ για όσους επιλέγουν Παιδαγωγικά Αρχές Φυσικών Επιστημών (έξι ώρες), Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών( έξι ώρες) ενώ για όσους επιλέγουν Παιδαγωγικά Ιστορία (έξι ωρών).

Προαγωγή

-Οι προαγωγικές εξετάσεις σε Α’, Β’ και Γ’ τάξη περιλαμβάνουν για τις δύο πρώτες όλα τα μαθήματα πλην Ερευνητικής Εργασίας και Φυσικής Αγωγής, ενώ για την τελευταία Θρησκευτικά, Ιστορία, Ξένη Γλώσσα και τρία από την επιλεχθείσα Ομάδα Προσανατολισμού.

-Τα θέματα ορίζονται κατά 50% από τράπεζα –με κλήρωση- και 50% από τους διδάσκοντες.

-Ο γενικός βαθμός προκύπτει από τον μέσο όρο προφορικής και γραπτής εξέτασης.

-Ο βαθμός του απολυτηρίου Γενικού Λυκείου προκύπτει από τον μέσο όρο της γενικής βαθμολογίας σε Α’, Β’ και Γ’ τάξη.

Για το εξεταστικό

-Οι μαθητές της Γ’ τάξης μέχρι τις 20 Σεπτεμβρίου επιβεβαιώνουν την Αρχική Δήλωση Ομάδας Προσανατολισμού.

-Τα πανελλαδικώς τέσσερα εξεταζόμενα μαθήματα ανά Ομάδα Μαθημάτων Προσανατολισμού και Επιστημονικό Πεδίο Εξειδίκευσης είναι τα εξής:

α) ΕΠΕ – Ανθρωπιστικές Σπουδές, Νομικές: I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Αρχαία, III. Ιστορία και IV. Λατινικά

β) ΕΠΕ – Θετικές και Τεχνολογικές Επιστήμες: I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά, III. Φυσική και IV. Χημεία γ) ΕΠΕ – Επιστήμες Υγείας: I. Νεοελ. Γλώσσα II. Φυσική III. Χημεία και IV. Βιολογία

δ) ΕΠΕ – Επιστήμες Οικονομίας, Διοίκησης και Πολιτικές Επιστήμες: I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, III. Οικονομία & Διοίκηση IV. Στοιχεία Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών

ε) ΕΠΕ – Παιδαγωγικών Τμημάτων: I. Νεοελληνική Γλώσσα, II. Μαθηματικά & Στοιχεία Στατιστικής, III. Ιστορία και IV. Αρχές Φυσικών Επιστημών

– Οι εξετάσεις διεξάγονται, μετά την απόλυση, σε πανελλαδικό επίπεδο με θέματα που α) προκύπτουν ύστερα από κλήρωση από τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας και β) επιλέγονται από Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων.

-Ο καθορισμός του συντελεστή βαρύτητας σε ένα μάθημα ανά σχολή, τμήμα ή εισαγωγική κατεύθυνση πραγματοποιείται ύστερα από πρόταση της γενικής συνέλευσης του αρμόδιου τμήματος προς τον υπουργό. Ανακοινώνεται μέχρι τις 15 Μαρτίου μαζί με τον αριθμό εισακτέων.

-Οι γενικοί βαθμοί προαγωγής Α’ και Β’ τάξης πολλαπλασιαζόμενοι με 0,5 και 0,7 αντιστοίχως και ο γενικός βαθμός απόλυσης της Γ’ τάξης πολλαπλασιαζόμενος με συντελεστή 0,9 αθροίζονται και διαιρούνται διά τρία. Το εν λόγω πηλίκο αποτελεί τον ΒΠΑ.

-Προβλέπεται πριμοδότηση όταν ο μέσος όρος βαθμολογίας στις εισαγωγικές είναι μεγαλύτερος από τον ΒΠΑ (προσαύξηση μιας μονάδας σε κάθε Β.Π.).

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Οι προβλέψεις για το επαγγελματικό Λύκειο

Προβλέπονται δύο κύκλοι σπουδών: ο «Δευτεροβάθμιος» και η «Τάξη Μαθητείας». Στον Δευτεροβάθμιο Κύκλο Σπουδών λειτουργούν οι Α’, Β’ και Γ’ τάξεις. Στην (προαιρετική) «Τάξη Μαθητείας» εγγράφονται οι προαγόμενοι της Γ’ τάξης. Διαρκεί ένα έτος και περιλαμβάνει Μαθητεία, Μάθημα Ειδικότητας και Προπαρασκευαστικά Μαθήματα Πιστοποίησης. Την ευθύνη έχει ο ΟΑΕΔ.

Οι Ομάδες Προσανατολισμού είναι:

Τεχνολογικών Εφαρμογών (τομείς Πληροφορικής, Μηχανολογίας, Ηλεκτρολογίας-Ηλεκτρονικής-Αυτοματισμού, Δομικών Εργων, Περιβάλλοντος και Φυσικών Πόρων),

Διοίκησης-Οικονομίας (τομέας ομώνυμος),

Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων και Διατροφής (τομέας ομώνυμος), Ναυτιλιακών Επαγγελμάτων (τομείς Πλοιάρχων και Μηχανικών)

Στην Α’ τάξη ΕΠΑΛ εφαρμόζεται πρόγραμμα 35 ωρών εβδομαδιαίως: 22 ώρες με δέκα μαθήματα γενικής παιδείας κοινά για όλους και δεκατρείς ώρες με τέσσερα έως έξι μαθήματα ειδικοτήτων ανά Ομάδα.

Στη Β’ και Γ’ τάξη ΕΠΑΛ εφαρμόζεται πρόγραμμα 35 ωρών εβδομαδιαίως: δώδεκα ώρες με έξι μαθήματα γενικής παιδείας, κοινά για όλους και 23 ώρες με τέσσερα έως έξι μαθήματα Ειδικότητας τα οποία αποτελούνται από 50% θεωρητικό μέρος και 50% εργαστηριακό.

Τα μαθήματα ανά Ειδικότητα Τομέα Ομάδας Προσανατολισμού στη Β’ και Γ’ τάξη ΕΠΑΛ καθορίζονται με απόφαση του υπουργού Παιδείας.

Μετά τη Μαθητεία, από την 1η έως τις 15 Σεπτεμβρίου, προβλέπεται, προαιρετικά, Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα Πιστοποίησης, διάρκειας 70 ωρών.

Οι προαγωγικές στην Α’ τάξη ΕΠΑΛ περιλαμβάνουν τα μαθήματα, γενικής παιδείας και τομέα, εκτός Ερευνητικής Εργασίας, Φυσικής Αγωγής και Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού-Περιβάλλον Εργασίας. Τα θέματα ορίζονται κατά ποσοστό 50%, με κλήρωση, από τράπεζα θεμάτων και κατά ποσοστό 50%, από τους διδάσκοντες.

Οι προαγωγικές στη Β’ και Γ’ τάξη ΕΠΑΛ περιλαμβάνουν τα μαθήματα, γενικής παιδείας και ειδικότητας, εκτός Φυσικής Αγωγής. Τα θέματα ορίζονται από τους διδάσκοντες.

Ο γενικός βαθμός σε όλες τις τάξεις προκύπτει από τον μέσο όρο προφορικής και γραπτής επίδοσης.

Ο βαθμός του απολυτηρίου ΕΠΑΛ προκύπτει από τον μέσο όρο της γενικής βαθμολογίας του μαθητή σε Α’, Β’ και Γ’ τάξη.

Στους αποφοίτους ΕΠΑΛ χορηγείται απολυτήριο Λυκείου και πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 3.

Στους αποφοίτους της Μαθητείας πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Μη τυπική εκπαίδευση

Ίδρυση Σχολής Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΕΚ). Στον ίδιο χώρο κινούνται ΙΕΚ, Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, Κολέγια.

Οι ομάδες προσανατολισμού έχουν πολλές από τις καταργημένες ειδικότητες των ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ:

α. Γεωπονίας, Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής β. Τεχνολογικών Εφαρμογών γ. Εφαρμοσμένων Τεχνών & Καλλιτεχνικών Σπουδών δ. Επαγγελμάτων Τουριστικών Επιχειρήσεων & Επιχειρήσεων Φιλοξενίας ε. Επιμέρους τομείς & επαγγέλματα (αισθητικής, κομμωτικής κ.ά.)

Στη ΣΕΚ λειτουργούν Α’, Β’ και τάξη Μαθητείας.

Στο εκπαιδευτικό προσωπικό των δημόσιων ΣΕΚ και ΙΕΚ περιλαμβάνονται:

α. Αποσπασμένοι ή σε διάθεση μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί β. Μόνιμοι γ. Ωρομίσθιοι, δ. Προσωπικό με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου, ε. Μέλη ειδικού εκπαιδευτικού προσωπικού και ειδικού βοηθητικού, στ. Εκπαιδευτές ενηλίκων.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Ρυθμίσεις για τα ΑΕΙ στο σχέδιο νόμου του Υπ. Παιδείας

Στο νομοσχέδιο για το νέο Λύκειο και το εξεταστικό περιλαμβάνονται και διατάξεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ορισμένες ενισχύουν τους πρυτάνεις που εδώ και καιρό διαμαρτύρονται για την παρέμβαση των συμβουλίων σε θέματα διοίκησης και σε άλλα τα οποία δεν εμπίπτουν στις αρμοδιότητές τους. Οι αποφάσεις των συμβουλίων «πρέπει, απαραιτήτως, να εμπεριέχουν την εγκρινόμενη απόφαση του πρύτανη, καθ’ όλον της το περιεχόμενο».

Άλλες διατάξεις εξυπηρετούν άλλα ζητήματα, ακόμη κρισιμότερα.

1) Μετακυλίουν την υποχρέωση της αμοιβής των συμβασιούχων διδασκόντων στα ίδια τα Ιδρύματα προτείνοντας παράλληλα μείωση των αμοιβών! «Τα ΑΕΙ δύνανται να απασχολούν Έκτακτο Εκπαιδευτικό Προσωπικό με επιβάρυνση του τακτικού Προϋπολογισμού τους και χωρίς επιπλέον επιχορήγηση του Κρατικού Προϋπολογισμού από το ταμειακό υπόλοιπο προηγούμενων οικονομικών ετών κατά το μέρος που δεν αφορά ανεξόφλητες υποχρεώσεις προηγούμενων ετών. Δίνεται, επίσης, η δυνατότητα στα Ιδρύματα να καθορίζουν και το ποσό της αμοιβής του ΕΕΠ».

2) Για την εξεύρεση μελών ΔΕΠ προτείνεται η αναβάθμιση του τεχνικού εργαστηριακού προσωπικού: «Με απόφαση του Συμβουλίου, η οποία εκδίδεται μετά από εισήγηση της Συνέλευσης του οικείου Τμήματος, μπορεί να ανατίθεται στα μέλη της κατηγορίας Εργαστηριακού Διδακτικού Προσωπικού (ΕΔΙΠ) και Ειδικού Τεχνικού Εργαστηριακού Προσωπικού (ΕΤΕΠ) αυτοδύναμο διδακτικό έργο».

3) Αναγνωρίζονται αναδρομικά, χωρίς εξετάσεις και διαδικασία αναγνώρισης, οι πτυχιούχοι Ιατρικής και άλλων ειδικοτήτων από ανατολικές χώρες.

4) Επεκτείνεται το καθεστώς των μετεγγραφών και για τους εισαγόμενους το 2010-2011.

Via : www.efsyn.gr