Την αλλαγή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας όσον αφορά τις συμβάσεις εργασίας ώς το τέλος του έτους προανήγγειλε η Κομισιόν, σε μια κίνηση που στόχο έχει τη δημιουργία προτύπων για τα εκατομμύρια επισφαλών θέσεων εργασίας (ταχυμεταφορείς, οδηγοί ταξί κ.λπ.) που δημιουργούν ηλεκτρονικές πλατφόρμες και εφαρμογές όπως οι Uber, Deliveroo και Amazon.

Η επίτροπος Απασχόλησης της Ε.Ε. Μαριάν Τάισεν ανακοίνωσε την περασμένη Παρασκευή την έναρξη συμβουλευτικής διαδικασίας για τη μεταρρύθμιση της έγγραφης οδηγίας του 1991 -ένα σύνολο κανόνων που καθορίζουν τις υπογεγραμμένες συμβάσεις εργασίας.

Η Τάισεν υπογράμμισε ότι με την αναθεώρηση του νομικού καθεστώτος θα επιχειρηθεί να διερευνηθεί αν οι σχετικοί κανόνες ισχύουν και για εργαζομένους που απασχολούνται μόνο λίγες ώρες την εβδομάδα.

Η κίνηση αυτή έρχεται καθώς εντείνεται η διαμάχη μεταξύ των επιχειρήσεων και εργαζομένων στην Ε.Ε. για τη ρύθμιση του καθεστώτος που διέπει θέσεις εργασίας που δημιουργούν οι εταιρείες του Ιντερνετ που αναπτύσσονται πάνω σε μια εφαρμογή.

Εκθεση επιτροπής του βρετανικού Κοινοβουλίου, που είδε χθες 1η Μάη το φως της δημοσιότητας, διαπιστώνει ότι οι επιχειρήσεις της επονομαζόμενης app(lication) ή gig economy υποχρεώνουν τους εργαζομένους τους σε καθεστώς ψευδούς αυτοαπασχόλησης, εξοικονομώντας τεράστια ποσά απ’ τις εισφορές τους για υγειονομική περίθαλψη και κοινωνική πρόνοια.

Η βρετανική κοινοβουλευτική επιτροπή κατηγορεί τις επιχειρήσεις αυτές ότι προπαγανδίζουν τον μύθο της αυτοαπασχόλησης και απορρίπτει τους ισχυρισμούς τους ότι προσφέρουν ευελιξία στους εργαζομένους.

Εκφράζοντας την ανησυχία της για τον αυξανόμενο αριθμό εργαζομένων με συμβάσεις αυτοαπασχόλησης -χωρίς ιατροφαρμακευτική κάλυψη και επίδομα αδείας- κάνει έκκληση προς την επόμενη κυβέρνηση της Βρετανίας για την υιοθέτηση νομοθεσίας η οποία θα προστατεύσει τους εργαζομένους από την εκμετάλλευση των εργοδοτών.

Στόχος αυτής της νομοθεσίας, τονίζει, θα πρέπει να είναι οι άνθρωποι της gig economy να εκλαμβάνονται ως εργαζόμενοι και όχι ως αυτοαπασχολούμενοι.

Από την πλευρά τους οι εταιρείες της gig economy υποστηρίζουν ότι αυτό που προσφέρουν είναι ψηφιακές υπηρεσίες και τίποτα περισσότερο.

Η αμερικανική Uber, για παράδειγμα, που παρέχει μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας της υπηρεσίες ταξί απασχολώντας περιστασιακά με συμβάσεις αυτοαπασχόλησης χιλιάδες οδηγούς με τα οχήματά τους σε όλο τον κόσμο, επιχειρηματολόγησε σχετικά στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο την προηγούμενη εβδομάδα ότι δεν είναι μια μεταφορική εταιρεία αλλά απλά παρέχει διαμεσολαβητικές υπηρεσίες ψηφιακά.

Από την πλευρά του πάντως δικαστήριο του Λονδίνου δικαίωσε πέρυσι οδηγούς της Uber που είχαν προσφύγει ζητώντας πλήρη δικαιώματα εργαζομένου και όχι του καθεστώτος του ψευδοαυτοαπασχολούμενου. Εναντίον της τελευταίας όμως δεν εξεγείρονται μόνο οι εργαζόμενοι αλλά και οι Ευρωπαίοι ταξιτζήδες που την κατηγορούν για αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ας σημειωθεί ότι της κίνησης Τάισεν προηγήθηκε το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, το οποίο νωρίτερα φέτος έκανε έκκληση για έναν πανευρωπαϊκό νόμο που θα βελτιώσει του όρους απασχόλησης των εργαζόμενων της gig economy.

Οι ειδικοί πάντως φοβούνται και εδώ το «νέρωμα» της σχετικής νομοθεσίας καθώς αρκετές κυβερνήσεις της Ε.Ε., ειδικά στην Αν. Ευρώπη, δεν δείχνουν διατεθειμένες για την παραχώρηση ενός καλύτερου καθεστώτος στους κολασμένους της σημερινής εργατικής τάξης.

Via : www.efsyn.gr