Αποστολή στη Ντόχα 

Οταν στις 5 Ιουνίου η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (ΗΑΕ) και το Μπαχρέιν επέβαλαν -εν μέσω Ραμαζανιού- εμπάργκο κατά του Κατάρ, κάποιοι προεξοφλούσαν ότι η Ντόχα θα γονάτιζε οικονομικά και θα αναγκαζόταν να αποδεχτεί τους επαχθείς όρους που ζητούσε το Ριάντ και οδηγούσαν σε απώλεια εθνικής κυριαρχίας.

Η Ντόχα έδειχνε ευάλωτη καθώς το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών της περνούσε από τις τρεις γειτονικές της χώρες, με τη Σαουδική Αραβία να ελέγχει πλήρως τις χερσαίες μεταφορές (καθώς μοιράζεται με το Κατάρ τα μοναδικά χερσαία σύνορα) και το λιμάνι Τζέμπελ Αλι του Ντουμπάι να αποτελεί τη σημαντικότερη πύλη μεταφοράς κοντέινερ από το εξωτερικό.

Ο στόχος της επίθεσης ήταν η πολιτική υποταγή του εμιράτου και η ευθυγράμμιση της εξωτερικής του πολιτικής με τις σαουδαραβικές επιδιώξεις στην ευρύτερη περιοχή της Μέσης Ανατολής, και αυτό θα συνέβαινε μέσω του οικονομικού στραγγαλισμού, καθώς το αρχικό σχέδιο της στρατιωτικής επέμβασης με τη βοήθεια μισθοφόρων δεν προχώρησε λόγω αμερικανικής αντίδρασης.

Παράλληλα με τον εμπορικό πόλεμο, έγινε προσπάθεια να ανασταλούν οι διεθνείς συναλλαγές με το καταριανό ριάλι.

Οπως δείχνει και η ηλεκτρονική αλληλογραφία του πρέσβη των ΗΑΕ στην Ουάσινγκτον η οποία διέρρευσε στο διαδίκτυο από τον ερευνητικό ιστότοπο Intercept, οι χώρες του αποκλεισμού προσπάθησαν να οδηγήσουν το καταριανό ριάλι σε κατάρρευση, μέσα από αναστολή συναλλαγματικών συναλλαγών και χειραγώγηση παραγώγων με μοχλό μια διεθνή εταιρεία με έδρα το Λουξεμβούργο.

Αυτή η επίθεση αποτράπηκε με την άμεση παροχή ρευστότητας 20 δισ. στο σύστημα από την Κεντρική Τράπεζα του Κατάρ η οποία έχει διαθέσιμα άλλα 200 δισ.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που αποκαλύφθηκαν, σε περίπτωση που πετύχαινε ο οικονομικός στραγγαλισμός, θα ακολουθούσε προσπάθεια να μη διεξαχθεί το Μουντιάλ στο Κατάρ το 2020, λόγω της οικονομικής αστάθειας.

Αντίσταση στο εμπάργκο

Ομως το Κατάρ, όχι μόνο άντεξε, αλλά δείχνει να έχει ξεπεράσει τα προβλήματα και να μετατρέπει την επίθεση που δέχτηκε σε ευκαιρία για να αναδιατάξει την οικονομία του, να δημιουργήσει εγχώρια βιομηχανία τροφίμων και δικά του δίκτυα διεθνών μεταφορών φορτίων και αγαθών.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οι άδειες λειτουργίας επιχειρήσεων εκδίδονται με τη νέα νομοθεσία μέσα σε 72 ώρες και μόνο τον περασμένο μήνα εγκρίθηκαν 63 νέα βιομηχανικά πρότζεκτ, εκ των οποίων τα 22 αφορούν τη βιομηχανία τροφίμων. Για την Ντόχα η ενίσχυση της εθνικής παραγωγής αποτελεί απόλυτη προτεραιότητα.

Εξήντα χιλιόμετρα νοτιοανατολικά της φουτουριστικής πρωτεύουσας του Κατάρ, βρίσκεται μέσα στην έρημο μια νησίδα πράσινου.

Είναι η έδρα της Baladna, μιας ιδιωτικής φάρμας που μέχρι το περασμένο καλοκαίρι φιλοξενούσε σε 300 στρέμματα 2.500 αιγοπρόβατα και λίγες καμήλες.

 Ο Μαρκ Σόμογκι, marketing manager της Baladna μπροστά από τα γαλακτοκομικά προιόντα που παράγει η φάρμα | Δημήτρης Σιδερίδης

Ο Μαρκ Σόμογκι, marketing manager της Baladna μπροστά από τα γαλακτοκομικά προιόντα που παράγει η φάρμα | Δημήτρης Σιδερίδης

Σήμερα, η περιοχή έχει μεταβληθεί σε απέραντο εργοτάξιο, με δεκάδες συνεργεία να εργάζονται πυρετωδώς, νύχτα και μέρα, να επεκτείνουν τις εγκαταστάσεις.

«Εχουμε στόχο να φτάσουμε τα 3.800 στρέμματα και να αυξήσουμε τις αγελάδες σε 10.000 μέχρι την άνοιξη, με στόχο να φτάσουμε συνολικά τα 33.000 ζωντανά μέσα σε έναν χρόνο. Αυτό το έργο θα ολοκληρωνόταν υπό κανονικές συνθήκες σε πέντε χρόνια, αλλά λόγω του αποκλεισμού ο χρόνος πιέζει. Ηδη, η φάρμα της Baladna φιλοξενεί 5.000 αγελάδες και είναι η μεγαλύτερη στη Μέση Ανατολή», λέει ο Μαρκ Σομόγκι, διευθυντής μάρκετινγκ, και τονίζει πως η επέκταση γίνεται κρατώντας όλες τις προδιαγραφές που εγγυώνται την καλύτερη δυνατή ποιότητα των τελικών προϊόντων και τις καλύτερες δυνατές συνθήκες διαβίωσης των ζώων.

«Αμέσως μετά το εμπάργκο αρχίσαμε να μεταφέρουμε αεροπορικώς με ειδικές πτήσεις της Qatar Airways από τις Ηνωμένες Πολιτείες 120 αγελάδες την εβδομάδα μέσω Βελγίου. Εκεί, οδηγούνται σε φάρμες με τις οποίες συνεργαζόμαστε, ώστε να ξεκουραστούν για έναν μήνα και στη συνέχεια να συνεχίσουν το ταξίδι για το Κατάρ. Τις αγελάδες τις παρακολουθεί συνεχώς ένα εξειδικευμένο ιατρικό επιτελείο και συνολικά στην επιχείρηση αυτή συμμετέχουν 300 άτομα.

»Παράλληλα με την αύξηση του αριθμού των αγελάδων χτίζονται νέοι στάβλοι και υποστηρικτικές εγκαταστάσεις, ενώ αυξάνουμε κατά 600 στρέμματα και την παραγωγή ζωοτροφών άριστης ποιότητας σε αρδευόμενες εκτάσεις μέσα στην έρημο και δημιουργούμε νέες εγκαταστάσεις 200 στρεμμάτων για αιγοπρόβατα από ντόπιες ποικιλίες.

»Εχουμε επίσης δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο παραγωγής γαλακτοκομικών προϊόντων, αποθηκευτικούς χώρους, εργαστήρια έρευνας, δίκτυο διανομής και η παραγωγή μας ήδη καλύπτει το 30% της εγχώριας ζήτησης, με στόχο να φτάσουμε το 100% μέσα σε έναν χρόνο και μετά να αρχίσουμε και εξαγωγές. Σκεφτείτε ότι έναν χρόνο πριν, σχεδόν για το σύνολο των γαλακτοκομικών προϊόντων της εγχώριας ζήτησης γινόταν εισαγωγή από τη Σαουδική Αραβία».

Η Εκμπάλ από την Τυνησία μάς ξεναγεί σε έναν από τους 14 στάβλους που ολοκληρώθηκαν πρόσφατα.

Οι αγελάδες διαθέτουν πολύ χώρο, κινούνται ελεύθερα μέσα στην κλιματιζόμενη ατμόσφαιρα, ενώ ψηλά στην οροφή υπάρχουν κενά για ταυτόχρονο φυσικό αερισμό και εξαρτήματα για ψεκασμό υγρασίας.

«Τώρα, έπειτα από πέντε χρόνια στη χώρα, ανακαλύπτω ότι υπάρχουν και προϊόντα made in Qatar. Είμαι πολύ περήφανη που συμμετέχω σε ένα τέτοιο μοναδικό εγχείρημα που αποτελεί πρότυπο παγκοσμίως», λέει η Εκμπάλ, η οποία τονίζει πόσο δημιουργική είναι η συνύπαρξη 50 διαφορετικών εθνικοτήτων -και Ελλήνων- σε αυτή την προσπάθεια.

 Ο Μαχμούντ Αμπντ ελ-Χαμίντ, μάνατζερ της Baladna: «Τον αποκλεισμό τον μετατρέπουμε σε ευκαιρία για να παράγουμε τοπικά προϊόντα στην καλύτερη ποιότητα» | Δημήτρης Σιδερίδης

Ο Μαχμούντ Αμπντ ελ-Χαμίντ, μάνατζερ της Baladna: «Τον αποκλεισμό τον μετατρέπουμε σε ευκαιρία για να παράγουμε τοπικά προϊόντα στην καλύτερη ποιότητα» | Δημήτρης Σιδερίδης

Στην είσοδο των αχανών εγκαταστάσεων της Baladna έχει δημιουργηθεί και ένα συγκρότημα με εστιατόριο, κατάστημα λιανικής και παιδότοπο.

«Εδώ πουλάμε τα προϊόντα που παράγουμε, γάλα, τυριά, γιαούρτια, γλυκά, κρέας, αλλά και εισαγόμενα όσπρια, ελιές και λάδι από δικές μας φάρμες στον Λίβανο, όλα βιολογικά, σε ανταγωνιστικές τιμές. Εχουμε δημιουργήσει το δικό μας brand name και είναι συνώνυμο της ποιότητας», μας εξηγεί ο μάνατζερ της επιχείρησης, Μαχμούντ Αμπντ ελ Χαμίντ, μπροστά από μια προθήκη με μαριναρισμένα κρέατα έτοιμα για τον φούρνο.

«Εχουμε αναπτύξει τις δικές μας μυστικές συνταγές για το μείγμα μπαχαρικών στις μαρινάτες και ήδη διαθέτουμε κρέας και γαλακτοκομικά σε 200 εστιατόρια και ξενοδοχεία στην Ντόχα. Η αντίληψη που προωθούμε για το εστιατόριο είναι να έρχεσαι να φας αυτό που θα ήθελες να φας σπίτι σου, με πολύ καλή ποιότητα και φυσιολογική τιμή».

Το εμπάργκο ίσως και να ήταν ευκαιρία, όχι πρόβλημα για το Κατάρ. Ανακάλυψε ότι μπορεί να παράγει δικά του προϊόντα με πολύ καλή ποιότητα και ήδη έχουν αρχίσει να δουλεύουν και να παράγουν οι πρώτες μονάδες που έγιναν μέσα σε χρόνο ρεκόρ.

Ομως η προσπάθεια για την παραγωγή γίνεται παράλληλα με την ανάγκη για να διατηρηθούν ανοιχτές οι δίοδοι των εισαγωγών που επλήγησαν από τον αποκλεισμό.

Τις πρώτες εβδομάδες, πολλοί τομείς αντιμετώπισαν ελλείψεις, κυρίως οικοδομικών υλικών, καθώς βρίσκονταν σε πλήρη εξέλιξη εκατοντάδες μεγάλα έργα υποδομών αξίας άνω των 200 δισ. ευρώ, που σχετίζονται με την ανάληψη από το Κατάρ της διοργάνωσης του Μουντιάλ του 2022.

Τα αποθέματα στις αποθήκες δεν προλάβαιναν να καλύψουν τη ζήτηση από τους ξέφρενους ρυθμούς των κατασκευών και πολλά φορτία που προορίζονταν για το Κατάρ είχαν αποκλειστεί στα λιμάνια των Εμιράτων.

Νέες δίοδοι

 Το νέο λιμάνι Χαμάντ στο Κατάρ, παγκόσμιος κόμβος μεταφοράς φορτίων, συνδέει την Σαγκάη με τον Πειραιά και την Μεσόγειο. | Νικόλας Ζηργάνος

Το νέο λιμάνι Χαμάντ στο Κατάρ, παγκόσμιος κόμβος μεταφοράς φορτίων, συνδέει την Σαγκάη με τον Πειραιά και την Μεσόγειο. | Νικόλας Ζηργάνος

Η Ντόχα κατόρθωσε μέσα σε ελάχιστο διάστημα να ανοίξει νέους θαλάσσιους δρόμους ανεφοδιασμού, μέσω Ομάν, Πακιστάν, Ιράν και Κουβέιτ, όμως τη διαφορά -αλλά και τη λύση- την έδωσε το νέο λιμάνι Χαμάντ, που εγκαινιάστηκε από τον εμίρη τον περασμένο μήνα.

Το Πορτ Χαμάντ είναι το μόνο στο Κατάρ που έχει το απαραίτητο βάθος και τις υποδομές για να δεχτεί τα τεράστια φορτηγά μεταφοράς κοντέινερ.

Βρίσκεται λίγα χιλιόμετρα νότια της πρωτεύουσας και το επισκεφθήκαμε την ημέρα που έδεσε στον ντόκο το πρώτο μεγάλο πλοίο από τη Σανγκάη.

«Ηδη πραγματοποιούμε μεταφορικό έργο 130.000 τόνων τον μήνα και τον Οκτώβριο έδεσαν στο λιμάνι 162 πλοία. Εγκαινιάσαμε 15 νέες απευθείας γραμμές με πολλές χώρες και θεωρούμε πολύ σημαντικό το δρομολόγιο φορτηγών με κοντέινερ που μας ενώνει δύο φορές την εβδομάδα με τον Πειραιά και τη Σμύρνη, καθώς η Ελλάδα αποτελεί πύλη για την Ευρώπη», υπογραμμίζει ο διευθυντής του λιμανιού Χαμάντ, Αμπντουλαζίζ Νάσερ αλ Γιαφίε.

Γύρω από το λιμάνι, που φιλοξενεί επίσης τη βάση του Πολεμικού Ναυτικού του Κατάρ και μια μαρίνα, εκτείνεται μια ελεύθερη δασμών οικονομική ζώνη με εγκαταστάσεις, αποθήκες, γραφεία επιχειρήσεων, λοτζίστικ, αλλά και βιομηχανίες.

Το Κατάρ δείχνει να ξεπερνάει τον αποκλεισμό με επιτυχία, να μετατρέπει την κρίση σε ευκαιρία και να δυναμώνει την ανεξάρτητη υπόστασή του. Γιατί η εθνική και πολιτική ανεξαρτησία δεν μπορεί παρά να συμβαδίζει με την οικονομική ανάπτυξη. Και αυτό ίσως είναι και το σημαντικότερο συμπέρασμα για την Ελλάδα.

Via : www.efsyn.gr