Μπορεί να μην γράφει τόσο όμορφα όσο η πένα ωστόσο κανείς δεν μπορεί να φανταστεί πλέον την καθημερινότητα χωρίς αυτό. Το στυλό διαρκείας γιορτάζει τα 80α του γενέθλια.

Η έμπνευση ήρθε στον Λάζλο Μπιρό όταν είδε παιδιά στο δρόμο να παίζουν με βόλους. Η γραμμή που άφηναν πίσω τους οι βόλοι όταν περνούσαν μέσα από τα νερά του δρόμου του έδωσε την ιδέα για να φτιάξει το πρώτο στυλό. Πριν από 80 ακριβώς χρόνια ο ούγγρος εφευρέτης απέκτησε δίπλωμα ευρεσιτεχνίας για το πρώτο στυλό με το οποίο έγραφε κανείς εύκολα, δεν έκανε μουτζούρες και δεν στέγνωνε το μελάνι. Έκτοτε το στυλό ξεκίνησε την επιτυχημένη πορεία του.

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση, την περασμένη χρονιά οι Γερμανοί ξόδεψαν 439 εκατομμύρια ευρώ σε στυλό. Μόνο τα διαφημιστικά στυλό που μοιράζονται κάθε χρόνο υπολογίζονται σε πολλά εκατομμύρια. «Το στυλό είναι πολύ σημαντικό στη δουλειά μας» δηλώνει ο λέει ο Ραλφ Σάμουελ, διευθυντής του Συνδέσμου Διαφημιστικών Προϊόντων. «Αντίθετα με ένα διαφημιστικό σποτ στο ραδιόφωνο ή στην τηλεόραση με το στυλό ο χρήστης έχει το διαφημιστικό μήνυμα συνεχώς μπροστά του» συμπληρώνει ο Σάμουελ. Και το κόστος τους είναι πολύ χαμηλό: τα διαφημιστικό στυλό κοστίζουν περίπου 10 λεπτά το κομμάτι.

Από είδος πολυτελείας σε διαφημιστικό προϊόν

Το πρώτο στυλό πωλούνταν στην τιμή των 12,30 δολαρίων

Το πρώτο στυλό πωλούνταν στην τιμή των 12,30 δολαρίων

Όταν ξεκίνησαν όμως να παράγονται η τιμή τους ήταν πολύ υψηλή. Τα πρώτα στυλό πωλούνταν το 1945 σε πολυκατάστημα της Νέας Υόρκης στην τιμή των 12,30 δολαρίων, αφού για την παραγωγή ενός απαιτούνταν οκτώ εργατοώρες.

Το στυλό ήταν ένα μικρό επίτευγμα. Πολλοί είχαν δοκιμάσει να δημιουργήσουν πιο χρηστικές εκδοχές από τις πένες που χρησιμοποιούνταν τότε κατά κόρον. Μόνο ο Μπιρό όμως τα κατάφερε. Στην προσπάθειά του να ξεφύγει από τους ναζί  βρέθηκε στο Μπουένος Άιρες όπου ίδρυσε μαζί με το αδερφό του Γκέοργκ μια εταιρεία γραφικών υλών.

Σε υψηλά επίπεδα η παραγωγή στυλό

Η αύξηση του αριθμού των μαθητών απαιτεί και... περισσότερα στυλό

Η αύξηση του αριθμού των μαθητών απαιτεί και… περισσότερα στυλό

Στη Γερμανία υπάρχει αρκετά μεγάλη παραγωγή στυλό. Κάποιες από τις εταιρείες είναι οι Klio-Eterna, Schneider, Pelikan και Staedler. Και μπορεί πλέον να έχουμε περάσει στην εποχή του πληκτρολογίου αλλά τα στυλό συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται σε καθημερινή βάση. Βέβαια ακόμη και αυτά δεν έχουν μείνει ανεπηρέαστα από τις εξελίξεις της τεχνολογίας. Ορισμένα κυκλοφορούν πλέον με ενσωματωμένο στικάκι USB ή και ως smartpen. Τα έξυπνα στυλό αποθηκεύουν τα γραφόμενα τα οποία μπορούν αργότερα να περαστούν σε υπολογιστή. Με το χρόνο το λογισμικό μαθαίνει το γραφικό χαρακτήρα του χρήστη και καταλαβαίνει όλο και καλύτερα τι γράφει. Βασική προϋπόθεση είναι ο χρήστης να κάνει κάπως καλά γράμματα.

Παρά την πρόοδο της τεχνολογίας δεν αναμένεται να αποχωριστούμε τα στυλό στο εγγύς μέλλον. Το 80% των Γερμανών συνεχίζει να γράφει με το χέρι και όχι σε υπολογιστή, όπως δείχνει έρευνα για  λογαριασμό της εταιρείας Stabilo. Επιπλέον τα στυλό χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο από τη στιγμή που αυξάνονται οι θέσεις εργασίας σε γραφεία αλλά και ο αριθμός των μαθητών.

dpa / Αλεξάνδρα Κοσμά

Via : www.dw.com