Οι κεντρικοί δρόμοι του Καμισλί, της πρωτεύουσας του καντονίου της Τζίζρε, στο συριακό Κουρδιστάν είναι γεμάτοι κόσμο. Δώδεκα το μεσημέρι. Ένας ψυχρός αέρας φυσάει από τα βόρεια. Είμαι με την Τζούντι, μια νεαρή κοπέλα που μιλάει καλά αγγλικά, έχει μαύρα μαλλιά και μεγάλα μαύρα μάτια. <+Text_Normal>Είχε αρχίσει να σπουδάζει αγγλική φιλολογία στο Χαλέπι, αλλά με τον πόλεμο εναντίον του Άσαντ αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το πανεπιστήμιο και να επιστρέψει στο Καμισλί. «Φοβόμαστε κάθε μέρα με τους τζιχαντιστές ούτε τριάντα χιλιόμετρα από εδώ. Αλλά μαζί με τον φόβο έχουμε και ελπίδα για το μέλλον μας. Ένα μέλλον διαφορετικό, ένα μέλλον που θα φέρει ειρήνη σε όλους τους κατοίκους της Ροζάβα, του συριακού Κουρδιστάν».

Δημοκρατία σε ισχύ

Είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε τι είναι δημοκρατία. Και προσπαθούμε να τη φτιάξουμε έτσι ώστε όλοι οι κάτοικοι της Ροζάβα να έχουν λόγο και να ζουν εδώ χωρίς να καταπιέζονται. Και είναι η πρώτη φορά σε ολόκληρη την περιοχή που εμείς οι γυναίκες αρχίζουμε να έχουμε δικαιώματα». Το συριακό Κουρδιστάν ανακήρυξε την αυτονομία του στο πλαίσιο της Συρίας τον Ιανουάριο του 2014. Και από τότε έχει ξεκινήσει ένας αγώνας για τη δημιουργία θεσμών και μηχανισμών. Όλα είναι καινούργια, σε όλους τους τομείς γίνεται μια τεράστια προσπάθεια να γίνει κάτι νέο, κάτι επαναστατικό, με απώτερο στόχο μια καινούργια κοινωνία.

Αγώνας για τη γυναίκα

Ένας από τους ακρογωνιαίους λίθους της προσπάθειας για μια νέα κοινωνία είναι η θέση της γυναίκας. Και είναι η πρώτη φορά στη Μέση Ανατολή που γίνεται μια τέτοια προσπάθεια σε τόσο συστηματική κλίμακα και, κυρίως, βασισμένη στα θεμελιώδη δικαιώματα της γυναικείας ταυτότητας όπως αυτά αναδείχθηκαν από την παράδοση των ευρωπαϊκών κοινωνιών. Ούτε τη γυναίκα όπως την ήθελαν οι ισλαμικές επαναστάσεις και το πολιτικό ισλάμ ούτε τη γυναίκα όπως την ήθελαν οι κοσμικοί (secular) αυταρχικοί εκσυγχρονιστές ηγέτες και συστήματα. Αλλά μια γυναίκα που θα έχει λόγο στην κοινωνία και στην πολιτική, που η ισότητά της θα είναι εγγυημένη από τους θεσμούς και τις κοινωνικές πρακτικές και που θα κρατήσει τη θηλυκότητά της.

Στο δικαστήριο

Η προσπάθεια της αυτοδιοίκησης της Ροζάβα να δώσει μια νέα θέση στη γυναίκα και να αλλάξει τις νοοτροπίες είναι πράγματι επαναστατική. Είμαι στο πρωτοδικείο του Λαϊκού Δικαστηρίου του Καμισλί, του νέου θεσμού απόδοσης δικαιοσύνης της αυτοδιοίκησης της Ροζάβα. Πίνουμε τσάι και συζητάμε με τον δικαστή Ιμπραΐμ, τον βοηθό του και τρεις δικηγόρους. Μου εξηγούν πόσο καλύτερα λειτουργεί η δικαιοσύνη της αυτόνομης Ροζάβα σε σχέση με την περίοδο του καθεστώτος Άσαντ. Πάνω απ’ όλα όμως μου εξηγούν τα επαναστατικά βήματα υπέρ των γυναικών που γίνονται εδώ.

Μονογαμία

Πριν λίγες μέρες υιοθετήθηκε νόμος που απαγορεύει ρητά στους άντρες να παντρεύονται πάνω από μία γυναίκα. Κάτι εντελώς επαναστατικό στην ευρύτερη περιοχή της Μεσοποταμίας, που προκαλεί ήδη αντιδράσεις. Και υιοθετήθηκε και νόμος που καθιστά τις γυναίκες νομικά ισότιμες με τους άντρες ενώπιον των δικαστηρίων, σπάζοντας τη μέχρι τώρα παλιά ισλαμική παράδοση η οποία είχε ενσωματωθεί στο συριακό δίκαιο, σύμφωνα με την οποία η μαρτυρία ενός άντρα ενώπιον της δικαιοσύνης ήταν ισότιμη με τη μαρτυρία δυο γυναικών.

Ιστορικές στιγμές

«Εμείς εδώ στη Ροζάβα έχουμε πιστέψει ότι μπορούμε να αλλάξουμε τον άνθρωπο, ότι μπορούμε να φτιάξουμε μια διαφορετική κοινωνία. Γι’ αυτό παλεύουμε. Ο αγώνας μας ενάντια στους τζιχαντιστές είναι μονάχα μια πτυχή της Ροζάβα, η άλλη πτυχή είναι όλη αυτή η προσπάθεια να χτίσουμε κάτι καινούργιο. Έναν επαναστατικό τρίτο δρόμο ανάμεσα στον ισλαμισμό και στον κοσμικό αυταρχισμό», μου λέει ο Μπαντρ, που έχει σπουδάσει μηχανικός στη Δαμασκό και τώρα ασχολείται με μεταφράσεις επίσημων εγγράφων στα αγγλικά. «Η επανάσταση που γίνεται στη Ροζάβα είναι ιστορική. Γιατί είναι η μια μεγάλη τομή με το παρελθόν. Φυσικά όλοι μας ξέρουμε ότι αυτά τα πράγματα απαιτούν χρόνο, δεν γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Απαιτούνται γενιές για να αλλάξουν οι νοοτροπίες και οι κοινωνίες. Αλλά βάζουμε τις πρώτες πέτρες γιατί πιστεύουμε στην αλλαγή και στη δημοκρατική κοινωνία. Αυτό που μας ενδιαφέρει πάνω απ’ όλα είναι η δημοκρατία και όχι η ανεξαρτησία, θέλουμε να μείνουμε μέρος της Συρίας, μια δημοκρατικής Συρίας που θα σέβεται τα δικαιώματα όλων των διαφορετικών της εθνοτήτων, όπως εμείς εδώ στη Ροζάβα σεβόμαστε όλες τις εθνότητες της περιοχής».

Via : www.politisnews.eu