ΦΠΑ

ΦΟΡΟΣ ΠΡΟΣΤΙΘΕΜΕΝΗΣ ΑΞΙΑΣ (ΦΠΑ)

1) Γενική Κατεύθυνση: Αλλαγή στη σχέση άµεσων και έµµεσων φόρων, µε την αύξηση των άµεσων (προσωπικών) φόρων και την µείωση των έµµεσων φόρων στα βασικά καταναλωτικά αγαθά και τα είδη εστίασης και πρώτης ανάγκης, καθώς και στα είδη διατροφής και τις υπηρεσίες εστίασης που προσφέρουν τα ξενοδοχεία και τα λοιπά καταλύματα στους τουρίστες, για την τόνωση του τουρισμού.

2) Κατάργηση της τριετούς προθεσμίας παραγραφής για την επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ: Η προθεσμία της παραγραφής να ορισθεί πενταετής, δηλαδή, όση είναι και η προθεσμία παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για τον έλεγχο και την επιβολή φόρων.

4) Παρακράτηση του ΦΠΑ. στις συναλλαγές φορολογούμενου µε το Δημόσιο, δημόσιες υπηρεσίες κλπ και απόδοση αυτού από την ίδια την υπηρεσία στο Δημόσιο. και όχι από το φορολογούμενο: Με τη ρύθμιση αυτή, διορθώνεται το παράδοξο και παράλογο που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις που συναλλάσσονται µε το Δημόσιο, δημόσιες υπηρεσίες, δηµόσιους οργανισμούς κλπ, οι οποίες ενώ δεν έχουν εισπράξει το ΦΠΑ που αναγράφεται στα φορολογικά στοιχεία που εκδόθηκαν για τις συναλλαγές αυτές (από την καθυστέρηση των πληρωμών του Δημοσίου), εν τούτοις, υποχρεούνται να καταβάλουν στο Δημόσιο 10 ΦΠΑ, που δεν έχουν εισπράξει

5) Επιστροφή πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ: Θέσπιση της υποχρέωσης του Δημοσίου για την επιστροφή του πιστωτικού υπολοίπου ΦΠΑ, σε σύντομο διάστηµα, π.χ. τριών (3) µηνών, από την αίτηση του φορολογούμενου, ώστε οι επιχειρηματίες, αφενός µεν, να εισπράττουν εγκαίρως την επιστροφή του φόρου, αφετέρου δε, να παταχθεί η διαπλοκή, η συναλλαγή και ο άνομος πλουτισμός εφοριακών υπαλλήλων από την παρεχομένη στους φορολογούμενους «υπηρεσία της ταχείας επιστροφής του ΦΠΑ»  έναντι ανταλλάγματος.

ΦOPOΛOΓΙΕΣ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ ΚΑΙ ΦΠΑ

1) Μείωση πρόσθετων φόρων (προσαυξήσεων):

      α) Για την υποβολή εκπρόθεσμης δήλωσης: Μείωση του πρόσθετου φόρου στο 50%, από 60% που ισχύει σήµερα.

      β) Για τον µη υποβολή ή την υποβολή ανακριβούς δήλωσης: Μείωση του πρόσθετου φόρου στο 100%, από 120% 11Ου ισχύει σήµερα,

2) Υπολογισμός των προσθέτων φόρων µε τριακοστά: Ο πρόσθετος φόρος (προσαύξηση) να υπολογίζεται για κάθε ημέρα εκπρόθεσμης καταβολής των φόρων, εντός του µηνός και όχι µε το µήνα όπως υπολογίζεται σήµερα.

3) προσδιορισμός των προσθέτων φόρων ανάλογα µε το χρόνο διενεργείας του φορολογικού ελέγχου: Ο πρόσθετος φόρος (προσαύξηση) να προσδιορίζεται µε την κλιμάκωση του ποσοστού (πρόσθετου φόρου), ανάλογα µε το χρόνο διενέργειας του φορολογικού ελέγχου. Δηλαδή, εάν ο έλεγχος διενεργείται εντός τριετίας από τη λήξη της χρήσης, θα εφαρμόζεται ακέραιο το ποσοστό πρόσθετου φόρου ενώ, εάν ο έλεγχος διενεργείται µετά την τριετία και µέχρι το χρόνο της παραγραφής (πενταετία), ο πρόσθετος φόρος να μειώνεται κατά ποσοστό 20% για κάθε έτος καθυστέρησης του ελέγχου και µέχρι τη συμπλήρωση της πενταετούς παραγραφής. Με τη ρύθμιση αυτή ο φορολογούμενος δεν θα επιβαρύνεται µε υπερβολικούς πρόσθετους φόρους, που οφείλονται στην αδυναμία και στη καθυστέρηση των φορολογικών υπηρεσιών που διενεργούν, τακτικά, φορολογικούς ελέγχους.

 4) Μείωση των προσθέτων φόρων και των προστίµων από τα διοικητικά δικαστήρια: Με ρύθμιση να παρασχεθεί στα διοικητικά δικαστήρια η δυνατότητα να μειώνουν τους πρόσθετους φόρους (εισοδήματος και ΦΠΑ) και τα πρόστιμα (ΚΒΣ και ΦΠΑ) που προβλέπουν οι διατάξεις του Ν. 2523/1997 (Ποινολογίου), µε κριτήρια τη σοβαρότητα της παράβασης, την υποτροπή του παραβάτη, τη ασυνέπεια του φορολογουμένου στην εκπλήρωση των φορολογικών υποχρεώσεων του και την οικονομική του δυνατότητα και την αρχή της αναλογικότητας.

Πρόβλεψη πειθαρχικών ποινών για τους εφοριακούς που καθυστερούν τους ελέγχους, µετά Τριετία από τη λήξη κάθε χρήσης.

5) Αποσύνδεση της πληρωµής του φόρου εισοδήματος και του ΦΠΑ από την υποβολή των δηλώσεων: Η ρύθμιση θα παρέχει στην επιχείρηση το δικαίωµα, ανεξάρτητα από την υποβολή δηλώσεων, να καταβάλει, έναντι οφειλόμενου φόρου, διάφορα ποσά, ακόµη και προκαταβολές φόρου, ανάλογα µε την ταμιακή της ρευστότητα, και το υπόλοιπο (απονέμον) ποσό, να το καταβάλλει µέχρι τη λήξη της χρήσης (εντός της οποίας ιιποβάλλε1Ο1 η δήλωση) ή και μεταγενέστερα (Εκπρόθεσμα), υπολογιζόμενου και του πρόσθετου φόρου, µέχρι την τελική εξόφληση του οφειλόμενου ποσού.

6) Μείωση του χρόνου παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου προς επιβολή φόρων (για όλες τις φορολογίες): Να μειωθεί ο χρόνος της παραγραφής σε τρία (3) έτη, από πέντε (5) που είναι σήµερα. Υποχρεωτικός έλεγχος όλων των φορολογικών υποθέσεων εντός τριετίας από τη λήξη της κάθε χρήσης για την ταχεία βεβαίωση και είσπραξη των φόρων.

7) Κατάργηση της δυνατότητας παράτασης των ημερομηνιών παραγραφής του δικαιώματος του Δημοσίου για την επιβολή φόρων από τον υπουργό των Οικονομικών: Πρόκειται για αντισυνταγματικές ενέργειες της Διοίκησης που παρατείνει, κατά το δοκούν, επί έτη, την παραγραφή των εκκρεµών, ανέλεγκτων φορολογικών υποθέσεων.

8) Μείωση του ποσοστού προβεβαίωσης φόρου. κατά την άσκηση προσφυγής στα διοικητικά δικαστήρια: Να μειωθεί το ποσοστό προβεβαίωσης φόρου, όταν ασκείται προσφυγή, από 50% που ισχύει σήµερα, στο 25%, όπως ίσχυε στο παρελθόν. Η ρύθμιση που ισχύει σήµερα, είναι αντισυνταγματική, διότι στερεί από τους ασθενέστερους, οικονομικά, φορολογούμενους το συνταγματικό τους δικαίωµα να προσφεύγουν στην διοικητική δικαιοσύνη για τη δικαστική προστασία των δικαιωμάτων τους.

9) Καθιέρωση του θεσμού «ο Συνήγορος των Φορολογουμένων»:

Καθιέρωση του θεσµού αυτού για την προστασία των φορολογουμένων από την αυθαιρεσία των φοροελεγκτικών οργάνων και για τον περιορισµό των αθέµητων συναλλαγών μεταξύ φορολογουμένων και εφοριακών υπαλλήλων. Μεταξύ των αρμοδιοτήτων του φορολογικού ελέγχου θα περιλαμβάνεται και η πρόταση νομοθετικών ρυθμίσεων για τη βελτίωση και τον εξορθολογισµό της φορολογικής νομοθεσίας.

10) Καθιέρωση του μαθήματος «φορολογικής συνείδησης» στα σχολεία:Να διδάσκονται οι μαθητές απλές έννοιες της φορολογικής νομοθεσίας για την εξοικείωσή τους σε μελλοντικές υποχρεώσεις τους, µε κύρια έµφαση στη διαμόρφωση και εμπέδωση της «φορολογικής συνείδησης» στους µμαθητές από µικρή ηλικία.

 

 

Παρατήρηση της συντακτικής ομάδα της Πυξίδας

Η εργασία που σας παρουσιάζουμε ανά κεφάλαιο στην παρούσα θεματική ενότητα έγινε από τον Δικηγόρο – Φορολογικό Σύμβουλο Επιχειρήσεων κ. Στέφανο Ι. Ηλιού το 2012